برنامه گفتوگوی ویژه خبری سهشنبه ۸ اسفندماه با موضوع وضعیت استانداردهای صنعت خودروسازی کشور برگزار شد.
به گزارش پایان تیتر، وضعیت استانداردهای صنعت خودروسازی کشور موضوع گفتوگوی ویژه خبری امشب ۸ اسفند ماه بود که با حضور پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران و احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان برگزار شد.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان اظهار کرد: خودروهاى دیزلى باید مجهز به استاندارد یورو ۴ و فیلتر دى پى اف باشد و سوختشان هم از گازوئیل ۵٠ ppm تهیه شود.
وى با بیان اینکه ٨٨ نوع استاندارد براى خودروها تعریف شده است، افزود: ۵۵ مورد از این استانداردها مربوط به گذشته بود که خوروسازان آنها را رعایت کردهاند، اما ٩ مورد دیگر به مجموعه استانداردها اضافه شد و شرکت هاى خودرو سازى این دستورالعمل ها را اجرایى کردند، بنابراین ٢ استاندارد دیگر از ٩٧/۴/١ و ٢٢ استاندارد هم از ٩٧/١٠/١ اجبارى می شود.
نعمت بخش ادامه داد: خودروهاى اروپایى استاندارد اجبارى ندارند، اما سازمان ملى استاندارد، براى خودروهاى فعلى استاندارد اجبارى در نظر گرفته است، درصورتى که بنده معتقدم اگر اجراى استانداردها اجبارى شود، در بخش خودروهاى سوارى حدود ٩٠٠ هزار نوع از خودروهاى ما از رده تولید خارج می شود.
در ادامه برنامه پیمان پیرایش مدیرکل صنایع فلزى سازمان استاندارد اظهار کرد: استانداردهای مورد تاکید نعمت بخش از سال ٩٣، با کمک شرکت هاى داراى صلاحیت سازمان استاندارد و خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت و در سال ٩۴ مجموعه این استانداردها با برنامه زمانبندى مشخص به وزارت صنایع در قالب پیشنهاد ارائه شد.
وى افزود: از سال ٩۴ تا سال ٩۵ این استانداردهاى پیشنهادى در وزارت صنایع مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در دى ماه سال ٩۵ این استانداردها به تصویب شوراى سیاست گذارى خودرو و وزیر وقت صنعت رسید.
پیرایش ادامه داد: در جلسات بررسی استانداردهاى خودرو ، نمایندگان خودروسازان حضور داشتند و برمبناى صورتجلسه سیاست گذارى خودرو همان برنامه را در شوراى عالى استاندارد به تصویب اجراى اجبارى رساندیم.
مدیر کل صنایع فلزى سازمان استاندارد بیان کرد: باید از سال ٩٣ براى مشکلات تولیدى خودروسازها برنامه ریزى می کردیم. تا چه زمانى تولید این خودروها باید ادامه پیدا کند؟
وى گفت: اینکه گفته می شود برخى استانداردها جنبه تشویقى دارد، مورد تائید بنده نیست و این موضوع را تکذیب می کنم.
پیرایش متذکر شد: در ایران از سال ٨٢ کلیه استانداردهاى خودرو براساس دایرکتیوهاى اتحادیه اروپا در حال اجرا بود، همچنین از سال ٨٩ سازمان استاندارد مکلف شد بصورت الزام آور و طبق قانون ارتقا کیفى استاندارد همه خودروها را بررسى کند.
مدیر کل صنایع فلزى سازمان استاندارد تصریح کرد: از زمانى که استاندارد سازى خودرو آغاز شد، هیچ زیرساختى وجود نداشت، اما خوشبختانه اکنون با تلاش قطعه سازان و خودرو سازان تقریبا در بیش از نیمى از استاندارها خودکفا هستیم.
وى متذکر شد: از سال آینده می توانیم خودروهایى باطول بیش از ١٢ متر در کشور تولید کنیم، اما تنها مشکل ما تست آزمون جاده اى بوده که بعد از ١۵ سال هنوز به نتیجه اى نرسیده است.
پیرایش اضافه کرد: درخصوص تست کرش، در برخورد هاى روبه رو و جانبى نیازمند تکنولوژى هایى هستیم، اما متاسفانه در تحریم قرار گرفته ایم با این وجود چندین سرمایه گذار بخش خصوصى براى همکارى با ما ابراز تمایل کردند.
نعمت بخش متذکر شد: سازمان حفاظت محیط زیست میزان آلایندگى خودروها را بررسی می کند، بر این اساس همه خودروها مراحل استاندارد یورو ۴ را طى می کنند.
وى افزود: بنده هم معتقدم که استاندارد ایمنى خودروها باید رعایت شود، اما از آنجایى که درآمد سرانه ایران یک هشتم درآمد سرانه اروپاست چطور می توان پیشرفته تر از آنها عمل کرد.
در ادامه برنامه فربد زاوه کارشناس خودرو بیان کرد: مدتهاست در صنعت خودروسازى محصولات قدیمى با استاندارد ضعیف تولید می کنیم، اما باید بدانیم آلودگى هوا و جان مردم مقوله اى بسیار جدى است و باید به آن توجه کنیم.
وى افزود: متاسفانه اکنون براى استانداردهاى مطرح شده زیرساختى وجود ندارد.
همچنین مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور اظهار کرد: اجراى هریک از استاندارها براى هرخودرویى ٨ میلیون تومان افزایش قیمت در پى خواهد داشت.
وى افزود: حال این سوال مطرح است که این ٨ میلیون تومان توسط چه کسى پرداخت می شود؟ در کشور ما شوراى رقابت براى ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت ، جنجال به راه می اندازد و هجمه هاى مختلف رسانه اى و اجتماعى هم شکل می گیرد؛ همچنین در نهایت با دستور وزیر صنعت افزایش قیمت خودرو لغو می شود.
نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه برنامه با اشاره به استانداردهای عجیب خودرو که اگر سال بعد اجرا شوند ۹۰۰ هزار خودرو از رده خارج میشوند افزود: ۱۳ مورد از استانداردهای جدید خودرو در ایران را حتی شرکت رنو هم میگوید اجباری نیست.
وی با بیان اینکه ۲۲ استاندار برای خودروهای جدید اجباری است ادامه داد: در دنیا برای خودروهای جاری، اجباری وجود ندارد.
نعمت بخش با اشاره به اینکه تولیدات پراید سایپا از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است گفت: در دو سال گذشته ۵ درصد افزایش قیمت داشتیم، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، ۱/۳ درصد تصادفات با نقص فنی خودرو است.
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه بانک مرکزی تورم بخش خودرو را ۶ درصد اعلام کرده است افزود: چندین سال است که خودروهای سواری براساس استاندارد یورو چهار تولید میشود، شرکتهای دیزلی ما براساس استاندارد یورو چهار امروزبا مشکل مواجه شده اند.
پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در ۶۰-۷۰ درصد از استانداردها خودکفا هستیم افزود: تنها مشکل تست آزمون جادهای است که بعد از ۱۵ سال هنوز به هیچ نتیجهای نرسیده ایم.
پیرایش با اشاره به اینکه مهندسین باید به سمت نوآوری و خلاقیت پیش بروند اظهار کرد: استانداردهای موجود در خودرو در حد استانداردهای بنز و هیوندا است، تغییرات ما در خودرو فقط منتهی به تغییر شکل چراغ شده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد در حوزه زیرساختها از سال ۸۲ استاندارد سازی خودرو را آغاز کرده است، گفت: در بخش خصوصی سرمایهگذاری میلیاردی صورت گرفته است.
پیرایش با اشاره به اینکه تست کرش نیازمند تکنولوژی بالایی است که ما به دلیل وجود تحریم نتوانستهایم به آن دست پیدا کنیم تصریح کرد: قرار نیست به جای پراید، bmw به مردم بدهیم، امیدواریم بتوانیم ۲۲ مورد استاندارد را پاس کنیم.
وی با اشاره به سه عامل خطای انسانی، جاده و خودرو افزود: در تصادفاتی که منجر به شکست و قطع عضو میشود در خودروهای خارجی ممکن است منجر به جرح هم نشود، در برخی از جادههای اصلی ۷۰ درصد واژگونی خودرو را شاهد هستیم.
فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو طی گفتوگوی زنده تلفنی گفت: وقتی ما خطوط خیابان هایمان استاندارد، نیست چرا استاندارد رادار برای خودرو در نظر گرفتیم؟
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به اینکه استانداردهایی که اگر از سال بعد اجرا شوند پراید حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تومان گران میشود افزود: با صنعت قطعه سازان و خودرو باید مانند صنایع دیگر مهربان بود.
وی با اشاره به اینکه جایگزین کردن پراید و ۴۰۵ خواسته همه ما است افزود: اول باید جایگزین آنها مشخص شود، متاسفانه ممکن است با اجرای استانداردها از اول دی ماه سال ۹۷ حداقل ۷۰۰ هزار شغل در صنعت قطعه سازی از دست میرود.
بیگلو با اشاره به اینکه قطعه ساز خودرو و خودروسازان در یک کشتی نشسته اند گفت: با پیاده شدن استاندارد از سال ۹۷ ممکن است تیراژ خودرو کاهش پیدا کند.
انتهای پیام/