فرهادی باید با حضور در کمیسیون آموزش مجلس به سوالاتی در خصوص کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها، توسعه بی‌رویه مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا و ابهام در نتایج آزمون‌های سازمان سنجش توضیح دهد.

به گزارش پایان نیوز، علی بختیار در مورد سوال خود از وزیر‌علوم تحقیقات و‌فناوری که در جلسه روز سه شنبه (۲۷مهر) در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح خواهد شد، گفت: تعدادی از دانشکده‌ها از جمله دانشکده فنی مهندسی گلپایگان حدود ۱۰ سال پیش مجوز تبدیل شدن به دانشگاه از مراکز و دستگاه‌های مربوطه را اخذ کرده‌اند ولی تاکنون این اقدام عملیاتی نشده است.

انتقاد از مجوزهای بلااثر تبدیل دانشکده‌ به دانشگاه در گلپایگان

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی افزود: دومین موضوع مورد سوال، بحث ریاست دانشکده‌ها است چراکه رئیس دانشکده با تخصص متناسب با فعالیت دانشکده انتخاب نشده است؛ به عنوان مثال در دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان که رئیس دانشکده باید تخصص در رشته فنی داشته باشد دارای تحصیلات زیست شناسی است؛ این موضوع و موارد مشابه آن چندین بار تذکر داده شده و حتی مستقیما با آقای وزیر در میان گذاشته شده است ولی علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و نامه‌نگاری‌ با فرهادی و معاون پارلمانی وی، همچنان به این موضوع بی‌توجهی شد لذا قرار است وزیر علوم به این سوالات پاسخ دهد.

ابهام در نتایج آزمون‌های سازمان سنجش

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ایرادات و نحوه برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش افزود: برخی افراد مدعی شده‌اند پس از اعلام نتایج آزمون‌های سراسری و اعلام رتبه‌های آنها، پس از فاصله زمانی کوتاهی، رتبه آنها تغییر کرده است؛ به عنوان مثال رتبه آنها از دورقمی تبدیل به ۴ رقمی شده لذا قصد دارم این موضوع را با وزیر علوم به بحث بگذارم چراکه در غیر این صورت نمی‌توان صحت و سقم آن را تائید کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع قبلا چندین بار از وزارت علوم پیگیری شد ولی پاسخ قانع کننده ای از فرهادی و سازمان سنجش دریافت نشده است.

جذب بی‌ضابطه و رابطه‌وار اعضای هیئت علمی

جلال محمودزاده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه در مورد ارزیابی مدارک دانشگاهی از وزیر علوم سوال خواهد کرد، درباره جزئیات آن گفت: وزارت علوم در سال ۹۰ برای ۵۰۷ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مهاباد مدرک صادر کرده و مورد تائید قرار گرفته‌اند اما مدرک برخی از این افراد برای تحصیل در مقاطع بالاتر از سوی دیگر دانشگاه‌ها پذیرفته نشده چراکه جواب استعلام مدرک آنها از وزارت علوم منفی بوده و همین امر برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان دانشگاه مهاباد مشکل ایجاد کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: سوال بعدی در مورد مشکلات توسعه آموزش و کیفیت آموزشی علی‌الخصوص در دانشگاه آزاد و جذب بی‌ضابطه و رابطه‌وار اعضای هیئت علمی است. متاسفانه در چند سال گذشته نزدیک به سه‌هزار نفر به عنوان عضو هیئت علمی بدون رعایت روند قانونی در مجموعه‌های مختلف وزارت علوم و دانشگاه آزاد جذب شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: توسعه بی‌رویه مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها علی‌الخصوص دانشگاه آزاد و کیفیت پایین آموزش از موضوعات دیگر مورد سوال است؛ چراکه وزارت علوم نسبت به تأمین امکانات رفاهی و آموزشی دانشگاه‌ها به‌ویژه در مقطع ارشد و دکترا بسیار ضعیف عمل کرده به طوری که در شأن نخبگان این مملکت نیست./

پایان پیام