قرارگرفتن استان در جایگاه دوم از لحاظ نرخ بیکاری در کشور بیش از هر زمان بر ضرورت توسعه آموزشکده ‏های فنی و حرفه ‏ای را آشکار می کند.

به گزارش پایان نیوز به نقل از  آراس نیوز ، تربیت نیروهای فنی کاربلد و آچاربدست در نظام کلاسیک آموزشی یکی از کارکردهای منحصر بفرد آموزشکده‏ های فنی و حرفه‏ ای است.

بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه توسعه پنجم ((از ابتدای برنامه‏ دانشکده ‏ها و آموزشکده‏ های فنی و حرفه ‏ای وزارت آموزش و پرورش با کلیه امکانات، اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی ودارایی‏ ها و تعهدات و مسئولیت‏ ها از وزارت مذکور منتزع و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ملحق می گردد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری مکلف است در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به پذیرش دانشجو در این آموزشکده‏ ها و دانشکده ‏ها اقدام نماید.

این قانون فرصتی برای آموزشکده ‏ها بوجود آورد تا با حفظ ظرفیت ‏های کمی وکیفی در ذیل دانشگاه بزرگ فنی و حرفه ‏ای کشور خود را با ساختار، تشکیلات و استانداردهای علمی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تطبیق دهند و با بهره‏ گیری از ضوابط و اختیارات قانونی ، آموزشکده‏ ها با صنایع ارتباط برقرار کنند.

می ‏توان گفت ارتباط صنعت با آموزشکده ‏های فنی یکی از نتایج عملی و دستاوردهای ماده ۲۳ قانون برنا مه توسعه پنجم بوده است.

بر اساس شاخص‏ های جمعیت دانش آموزی، ظرفیت و نیاز صنعت و کشاورزی موجود در خوزستان می بایست آموزشکده ‏های فنی و حرفه‏ ای تا پایان برنامه توسعه پنجم، ۴۵% دانش آموختگان هنرستان‏ های استان را پذیرش نمایند. یعنی برابر پذیرش ۱۶۰۰۰ دانشجوی فنی در آموزشکده ‏های دولتی خوزستان.

– عدم احداث آموزشکده‏های فنی پس از جنگ تحمیلی در خوزستان علی رغم نیاز .

– عدم تحقق وعده دولت نهم به استان خوزستان مبنی بر احداث ۸ آموزشکده فنی در شهرهای اهواز ۲ باب، ایذه ، مسجدسلیمان ، آبادان  ، رامهرمز، سوسنگر، ماهشهر و بهبهان با وجود مصوبه قانونی ماده (۳۲) قانون برنامه چهارم توسعه

– اجرای ناقص ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم و عدم واگذاری آموزشکده کشاورزی اهواز و آموزشکده شهدا به وزارت علوم , تحقیقات و فناوری عملا ظرفیت پذیرش دانشجوی فنی را بشدت کاهش داده بطوری که آموزشکده‏های استان  اکنون  فقط ظرفیت پذیرش ۱۳ درصد فارغ‏التحصیلان هنرستان‏ها را دارند در صورتی که برابر اهداف برنامه پنجم  ظرفیت و پذیرش ۴۵ درصد   هدف گذاری شده . خوزستان  با ظرفیت پذیرش ۱۳ درصد فارغ‏ التحصیلان هنرستان‏ های فنی و حرفه ای و کاردانش در جایگاه بیست و هشتم کشور قرار گرفته و استان‏ های یزد با ۹۶% ، سمنان با ۷۰% و کرمان با ۵۲% سه استان پیشرو و ظرفیت ساز در تربیت نیروی فنی کشور قرار گرفته‏ اند.

نرخ بالای بیکاری در استان , نیاز صنایع برای جذب نیروی فنی مورد نیاز، طرح ها و پروژه های بزرگ ملی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست، برخورداری از ۳۰% صنایع کشور در کنار  بیش از ۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت ، ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال آفرینی فرزندان استان محسوب می‏ شود.

قرارگرفتن استان در جایگاه دوم از لحاظ نرخ بیکاری در کشور بیش از هر زمان بر ضرورت توسعه آموزشکده‏های فنی و حرفه‏ای و سرمایه ‏گذاری در بخش تربیت نیروی انسانی استان را آشکار می کند.

اخیرا مجلس شورای اسلامی در ۱۴ دی ماه در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم توسعه کشور مجددا بر انتقال آموزشکده‏ های فنی و حرفه ‏ای از وزارت آموزش و پرورش با کلیه امکانات و اموال منقول و غیر منقول به وزارت علوم تحقیقات و فناوری موافقت و تاکید نموده . انتظار می‏ رود با انتقال دو آموزشکده مهم کشاورزی اهواز و آموزشکده فنی شهدا به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و استقلال این آموزشکده ها :

۱- وضعیت نابسامان و محرومیت ناشی از بلاتکلیفی این مراکز در استان پایان پذیرد.

۲- با تعیین تکلیف این آموزشکده ها، از اعتبارات ملی وزارت علوم  , تحقیقات و فناوری برخوردار شوند.

۳- ظرفیت پذیرش دانشجوی فنی به ۲ برابر افزایش یابد .

۴- مجوز رشته ‏های کارشناسی ناپیوسته فنی که مورد نیاز و تقاضای استان بوده، از سوی دفتر گسترش آموزش عالی به این مراکز اعطا گردد.

۵- امکان جذب هیئت علمی موظف همانند سایر آموزشکده‏ های مستقل کشور نیز برای آموزشکده های تعیین تکلیف شده خوزستان مهیا شود.