یک متخصص ارتوپدی گفت: شایع‌ترین علامت ساییدگی زانو درد است که در ناحیه لگن یا زانو احساس می‌شود.

به گزارش پایان تیتر، ذبیح اله حسن زاده متخصص ارتوپدی، درباره ساییدگی مفاصل اظهار کرد: بدن انسان حدود ۲۲۶ قطعه استخوان دارد؛ قطعات غضروفی که وطیفه حرکت و تحمل وزن را بر عهده گرفته‌اند. مفاصل اندام فوقانی مثل مچ دست برای حرکات ظریف به کار می‌رود و مفاصل بزرگ همانند لگن، زانو برای کار‌های سنگین و طاقت فرسا کارکرد دارند. به قسمت‌هایی همچون شانه، گردن، مچ دست، زانو، مفاصل بزرگ گفته می‌شود و در این بین مفاصل بین انگشتان در کار کرد و فعالیت‌ها نقش دارند.

چرا مفاصل با گذشت زمان دچار ساییدگی می‌شوند؟

وی در ادامه گفت:  ژنتیک، فعالیت‌های روزانه و مصرف مواد غذایی به شدت بر ساییدگی مفاصل موثر هستند. همچنین برخی بیماری‌ها مثل روماتیسم باعث پوک شدن استخوان‌ها یا خوردگی مفاصل می‌شود، در این بین دارو‌هایی مانند کورتون یا دارو‌های ضد تشنج هم می‌تواند فرد را دچار پوکی استخوان یا آسیب در ناحیه غضروفی کند.

حسن زاده افزود: درد مفاصل بیشتر در ناحیه لگن به زانو است؛ زیرا وزن زیاد فشار زیادی را بر مفاصل خود وارد می‌کند، از این رو ممکن است افراد در سنین بالای ۴۵ سال دچار آرتروز یا تخریب درجات خفیفی از غضروف لگن و زانو شوند.

متخصص ارتوپدی درباره نشانه‌های این اختلال اظهار کرد: شایع‌ترین علامت ساییدگی زانو درد است که در ناحیه لگن یا زانو احساس می‌شود. برخی فعالیت‌های سنگین و اضافه وزن هم می‌توانند تاثیر زیادی روی ساییدگی مفاصل داشته باشند. نوع نشست و برخاست یا سبک زندگی فاکتور‌های ژنتیکی هم می‌توانند از جمله عواملی باشند که تاثیر بر روی تخریب مفاصل ایجاد کنند. نشانه‌های دیگر این اختلال محدودیت حرکات و خشکی مفاصل است که زمان بیدار شدن فرد به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت دچار خشکی مفاصل خواهد شد که در این حالت انجام حرکات و فعالیت‌های روزانه برای فرد بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی گفت: با رعایت برخی نکات مهم می‌توان درد مفاصل را کاهش داد؛ به طور مثال برای انجام فعالیت‌ها باید تحرک مناسب داشته باشیم یعنی از فعالیت‌های نابجا مثل استفاده از سرویس بهداشتی‌های غیر فرنگی یا نشستن بر روی زمین یا راه رفتن زیا بر روی پله‌ها یا حمل اشیای سنگین پرهیز کنیم، همچنین بهتر است مصرف مواد غذایی همانند لبنیات غذا‌های دریایی را در منو غذایی خود بالا ببریم. مصرف دارو‌های غضروف ساز هم توصیه می‌شود، اما به تنهایی موثر نخواهند بود.

متخصص ارتوپدی تشریح کرد: اگر فرد اضافه وزن داشته باشد ابتدا باید وزن خود را کم کند یا اگر ورزش در سطوح شیب دار می‌کنند آن را رها کند، با کفش‌ها و سطوح مناسب ورزش کنند؛ تمام این فعالیت‌ها در تقویت کننده عضلات غضروفی موثر هستند.

حسن زاده اظهار کرد: تمام این کار‌ها به هم وابسته هستند و به تنهایی نمی‌توانند در ساختن مفاصلی قوی موثر باشند، البته باور‌های غلطی هم وجود دارد همانند حجامت کردن یا زالو انداختن که این‌ها ارزش علمی در دنیا ندارند و بیشتر شبیه افسانه هستند تا حقیقت.

انتهای پیام/