ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه گفت: می‌خواهیم تروریست‌های حادثه زاهدان به اشد مجازات برسند.

به گزارش  پایان تیتر، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه در یکصد و سی و ششمین ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮی خود که امروز (یکشنبه ۲۸ بهمن) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: ملت ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم انقلاب شگفتی دیگری آفریدند و دنیا را شگفت زده کردند.

ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه با بیان اینکه آنان دوستداران انقلاب را در سراسر گیتی خوشحال و دشمنان را خشمگین کردند، افزود: دشمنان نتوانستند این حماسه را تحمل کنند و تعدادی از مرزبانان کشورمان را به شهادت رساندند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان درصدد انتقام از ملت ما بودند، گفت: بنده این عمل غیرانسانی را که از طرف آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل طراحی شد و از طرف کشورهای خود فروخته مورد حمایت قرار گرفت را محکوم می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه می‌خواهیم تروریست‌های حادثه زاهدان به اشد مجازات برسند، تصریح کرد: اتفاق دیگری که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتاد، این بود که بار دیگر نقش ولی فقیه و این ناخدای خداگونه را شاهد بودیم.

ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه گفت: رهبر معظم انقلاب علی‌رغم تمام جریان‌سازی‌ها پیش بینی کردند که همه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و اینگونه هم شد.

وی ادامه داد: از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیانیه‌ای حکیمانه، شجاعانه و عادلانه صادر شد و ما افتخار می‌کنیم که زیر پرچم ایشان هستیم و جفاست هر کدام از مسئولان کشور با این امام و ملت نخواهند در خدمت مردم و نظام باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به عفو‌های گسترده محکومان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه شیطنت‌ها از سوی آمریکا از یک اقتدار و امنیت بالایی برخوردار است و در این شرایط برای نشان دادن رأفت اسلامی یک عفو گسترده برای محکومان در نظر گرفت و این عفو معیارها و شاخصه‌هایی دارد.

ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه اضافه کرد: بخشنامه این عفو تهیه و توسط رهبر معظم انقلاب تایید شد و براساس آن مجازات‌های محکومان بخشیده و یا تخفیف داده شد.

وی با بیان اینکه از اهداف این عفو نشان دادن رأفت اسلامی بود، گفت: البته فرصتی هم به مجرمان داده شد تا بتوانند در جامعه زندگی معمولی داشته باشند و به خانواده‌های آن‌ها کمک شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه باید مصالح فرد و جمع با هم در نظر گرفته شد، اظهار کرد:  به همین دلیل  به افرادی عفو داده شد که امنیت مردم و جامعه به هم نخورد.

ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه بیان کرد: افرادی که کار تطبیق را انجام می‌دهند باید دقت کنند و ممکن است در تطبیق‌ها شخصی ادعا کند که جزء آزادی‌ها قرار نگرفته است که در این‌صورت خانواده‌ها می‌توانند از طریق شماره ۱۲۹ این موضوع را اطلاع دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تا ماه مبارک رمضان مناسبت‌های دیگری نیز داریم، گفت: ممکن است افراد دیگری هم با اجازه مقام معظم رهبری آزاد شوند.

وی گفت: به خانواده افرادی که شامل عفو شدند توصیه می‌کنم، ممکن است شیاطین به سراغ این افراد بیایند و باز آن‌ها را به راه کج بروند؛ در این صورت این افراد دیگر شامل عفو نخواهند شد و خانواده‌ها باید مراقب آن‌ها باشند تا وسوسه شیطان صفت‌ها نشوند.

ﺳﺨﻨﮕﻮی قوه ﻗﻀﺎییه با اشاره به اینکه فعلا نمی‌توانم تعداد آزادی‌ها را اعلام کنم، تصریح کرد: اینگونه نیست که یکباره ۵۰ هزار نفر از زندان آزاد شوند، زیرا افرادی شامل این عفو می‌شوند که حکم آن‌ها صادر شده اما هنوز به زندان نرفته اند و با این عفو دیگر به زندان نمی‌روند یا میزان حبس زندانیان دیگر تخفیف داده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کسانی هستند که مجازات شلاق داشتند و حالا شلاق آن‌ها اجرا نمی‌شود، افزود: افرادی هم هستند که شاکی خصوصی دارند و اگر بتوانند تا مهلت تعیین شده رضایت او را بگیرند مورد عفو قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهم با زندانیان مساعدت کنند و رضایت دهند، بیان کرد: افرادی هم که می‌توانند ریش سفیدی کنند این کار را انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: آنچه مسلم است تعداد قابل توجهی از زندانیان زن هم آزاد خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره طولانی شدن پرونده حسین فریدون نیز اظهار کرد: از نمایندگان مجلس که این موضوع را پیگیری می‌کنند، تشکر می‌کنیم. این پرونده قبل از نامه نمایندگان مجلس کیفرخواست خورده و به زودی به دادگاه می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص علنی بودن دادگاه فریدون قاضی تصمیم می‌گیرد، تاکید کرد: کیفر خواست پرونده ۲ بهمن صادر شده و ممکن است تا اسفند ماه دادگاه تشکیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درباره پرونده سه متهم پرونده بانک سرمایه گفت: این پرونده دارای متهمان زیادی است و پرونده تعدادی کیفرخواست خورده و تعدادی هم در دادسرا است. حکم این سه تن در حال انشا، امضا و تایید است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مجازات‌های جایگزین حبس اظهار کرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری کاهش جمعیت کیفری است و به همین دلیل قوه قضاییه مجازات‌های جایگزین حبس را در نظر گرفت؛ البته برای اجرای آن نیاز است دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری‌ها قبول کنند این محکومان در دستگاه آن‌ها فعالیت داشته باشند که تا الان زیاد مسیر نبوده است.

وی در خصوص اجرای قانون حمایت از کالای ایرانی که قوه قضاییه مکلف به حمایت از تولید کنندگان داخلی شده است، گفت: در قانون آمده که قوه قضاییه در حدود اختیارات خود تخلفاتی که ناشی از عدم اجرای این قانون است را پیگیری کند و اگر مردم موردی را اطلاع دهند قوه قضاییه پیگیری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه نیاز نیست دادگاه ویژه برای تمام مسائل در نظر گرفته شود و در دادگاه‌ها شعب ویژه برای این مسائل در نظر گرفته می‌شود، افزود: لازم به تذکر است قوه قضاییه در سال ۹۷ در حال کمک به تولیدکنندگان است و جلو تعطیلی کارخانه‌های زیادی را گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اینکه چرا در بین متهمان دادگاه‌های ویژه اقتصادی هیچ مدیر و مسئول دولتی وجود ندارد، گفت: در پرونده بانک سرمایه مسئول و غیرمسئول  حضور دارند. در پرونده بانک مرکزی و وزارت صمت و گمرکات نیز مسئولان هستند.

وی با اشاره به پرونده‌های ارزی نیز اظهار کرد: در این پرونده‌ها برخی افراد با مجوز‌های رسمی ارز گرفته اند، اما با آن‌ها کالا وارد نکرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در این صورت ارز دهنده مجرم نیست و ارز گیرنده مجرم است، اضافه کرد: اگر جایی ثابت شود تبانی رخ داده و مسئول دولتی تخلفی کرده به آن رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تامین وثیقه ۱۰ میلیاردی از سوی متهمان عجیب نیست و نباید مدعی العموم وارد شود؟ گفت: اگر ثابت شود وثیقه از منشاء غیرقانونی تامین می‌شود، قابل پیگیری است، اما شاید یک و یا چند سند ارائه شود که ده میلیارد ارزش داشته باشد که قابل قبول است.

وی با اشاره به لایحه حمایت از زنان نیز اظهار کرد: سیاست ما حبس زدایی است و در این لایحه برای مردان در هر موردی حبس در نظر گرفته شده است که به بنیان خانواده آسیب می‌زند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اشکالات در این لایحه زیاد است، ادامه داد: ما چهار جلسه در رابطه با این موضوع در جلسه مسئولان عالی قضایی بحث کردیم و در نظر گرفته شد این لایحه تغییر کند و یا لایحه جدید ارائه شود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اظهارات حسن عباسی درباره رئیس جمهور نیز گفت: در این رابطه دادستانی کل و وزارت اطلاعات مطالبی را مطرح  و به دادستانی تهران ارسال کردند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با یک سال حبس زاکانی اظهار کرد: در این خصوص حضور ذهن ندارم.

وی درباره پرونده جاسوسان اماکن حساس کشور نیز خاطرنشان کرد: این پرونده کیفرخواست خورده و دادگاه رفته و در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: من نمی‌توانم نسبت به این پرونده اظهار نظر کنم و فقط می‌توانم بگویم که براساس اطلاعات دستگاه‌ها مشخص شده که این افراد مجرم هستند و باید منتظر بود دادگاه‌ها تمام شوند و حکم صادر کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که در این پرونده در زندان خودکشی کرده است سرشاخه گروه بوده است، اظهار کرد: فعلا نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد و دادستانی هم هنوز به این موضوع نرسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در کشور دو روش برای پذیرش وکیل وجود دارد یکی آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه و دیگری آزمون وکلای دادگستری است که ظرفیت آن‌ها کم است، آیا قوه قضاییه نمی‌تواند در این موضوع ورود پیدا کند، بیان کرد: در این خصوص صحبت زیاد است و مطالب زیادی مطرح شده است.

وی ادامه داد: افرادی هستند که در آزمون شرکت می‌کنند و قبول می‌شوند و وکلای دیگر هم هستند که قبلا قاضی بودند و حالا بدون آزمون به وکالت مشغول شده اند که در این خصوص بنده شخصا ورود پیدا کردم و در حال بررسی هستم که در رابطه با دسته دوم رانتی ایجاد نشود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه باید قانون درباره افرادی که بدون آزمون وارد کار وکالت می‌شوند تغییر کند، افزود: باید آزمون‌های بیشتری برگزار شود که  کانون وکلا ادعا می‌کند تعداد وکلای کشور متناسب با پرونده‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای  ادامه داد: بنده اعتقاد دارم قانون باید تغییر کند و بازنگری در خصوص کانون‌های وکلا ایجاد شود.

وی در خصوص پرونده شکایت رئیس دولت اصلاحات از شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و طولانی شدن این پرونده گفت: این پرونده به شعبه رفته است و گاهی در جابجایی‌ها پرونده‌ها طولانی می‌شوند و قرار است دادسرا آن را پیگیری می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مدیر مسئول روزنامه کیهان هم اعلام کرده است که آماده جوابگویی است.

در حال تکمیل…