نوروز فرصتی طلایی برای رهایی از هجوم تبعات زندگی مدرن و همچنین تقویت روابط عاطفی افراد با یکدیگر است.

به گزارش  پایان نیوز ؛ تن دادن به سبک زندگی مدرن و همگام شدن با تغییرات، به میزان چشمگیری صمیمیت افراد در جوامع مختلف را کاهش داده است. لذت دید و بازدید عید نوروز در گذشته ای نه چندان دور، منجر به تقویت پیوندهای عاطفی می شد. اما در حال حاضر دید و بازدیدها به امری تبدیل شده که تنها از سر ادای تکلیف در رفت و آمدهای اجباری و خالی از هرگونه خنده و شادی انجام می شود.
عید دیدنی به سبک جیرینگ جیرینگ النگوهای طلا/ دورهمی هایی که دیگر ساده نیستند
*تخم مرغ های قرمز و خاطرات دلنشین
چشم های خود را ببندید و با ما در یک سفر خاطره انگیز، همراه شوید. فکر کنید ماشین زمان واقعا وجود داشت و ما را به سال ها پیش باز می‌گرداند. به روزهایی که میهمانی ها و عید دیدنی ها در نهایت سادگی و صمیمیت برگزار می‌شد.
یک خانه کاهگلی با حیاطی بزرگ و حوض فیروزه‌ای که دور تا دور آن گلدان‌های شمعدانی چیده شده بود و اهالی خانه را سر ذوق می آورد. مادربزرگ که با ذوق و شوق تمام، تخم مرغ ها را به سرخی انار پاییز رنگ می‌کرد و به کوچک و بزرگ عیدی می داد.
عید دیدنی به سبک جیرینگ جیرینگ النگوهای طلا/ دورهمی هایی که دیگر ساده نیستند
آن روزها از ترافیک و دود و دم خبری نبود و فاصله خانه ها همچون دل ها به هم نزدیک بود. هر زمان دل افراد برای یکدیگر تنگ می‌شد، به دیدار هم می رفتند؛ بدون آن که از میهمانی های پر هزینه و تجملاتی خبری باشد.
یک جمع صمیمی که هر کدام از افراد برای یکدیگر احترام خاصی قائل بودند و روابط خانوادگی از ثبات خوبی برخوردار بود. نه از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی خبری بود و نه محبت های مجازی بر بنیان روابط قد علم کرده بود. هر چه بود واقعیت بود و قلب هایی که به بهانه مهر اهالی خانه می تپید.
عید دیدنی به سبک جیرینگ جیرینگ النگوهای طلا/ دورهمی هایی که دیگر ساده نیستند
*عید دیدنی به سبک جیرینگ جیرینگ النگوهای طلا
تن دادن به سبک زندگی مدرن و همگام شدن با تغییرات، به میزان چشمگیری صمیمیت اعضای خانواده را کاهش داده است.
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در این باره گفت: با نگاهی گذرا به روابط اعضای یک خانواده در گذشته‌ای نه چندان دور و مقایسه آن با نحوه ارتباطات امروز به کمرنگ شدن مناسبت های عاطفی میان افراد پی می‌بریم.
وی افزود: دیدارهایی که در گذشته نه چندان دور، به عنوان دید و بازدید عید نوروز صورت می گرفت، امروزه در تجمل گرایی و به رخ کشیدن دارایی و امکانات خلاصه شده است.
بهترین و کارآمدترین دارایی افراد در هر جامعه‌ای قلب انسان هایی است که فارغ از هرگونه بی تفاوتی در اندیشه چاره جویی برای مشکلات همنوعان خود به سر می برند.
*صمیمیتی که امروز رنگ باخته است
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس گفت: روابط افراد در جوامع بشری مختلف، در طول زمان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است و به صراحت می‌توان از کاهش صمیمیت روابط خانوادگی سخن گفت.
وی افزود: خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی، باید بستری سرشار از آرامش و امنیت باشد؛ به طوری که سایر اعضا در بیان احساسات خوب و بد و تأمین نیازهای روانی خود دچار مشکل نشوند.
این جامعه شناس اظهار کرد: محبت و گذشت اعضای یک خانواده، ضامن داشتن جامعه‌ای پرنشاط خواهد بود و آرامش سایر افراد جامعه را رقم می‌زند.
عید دیدنی به سبک جیرینگ جیرینگ النگوهای طلا/ دورهمی هایی که دیگر ساده نیستند
قرائی مقدم ادامه داد: شیوه زندگی امروزی در مقایسه با آنچه که در گذشته نه چندان دور مرسوم بوده است، علاوه بر تغییر در نوع امکانات و پیشرفت در سایر زمینه‌ها، روابط افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و گاهی این تغییرات خوشایند نیست.
وی با اشاره به سستی و آنی بودن روابط افراد گفت: در شرایط کنونی بسیاری از پیوندهای خانوادگی در میان افراد از استحکام لازم برخوردار نیستند؛ هرکس به اندازه ای که برای دیگران منفعت داشته باشد مهم است و این موضوع جای نگرانی دارد.
این جامعه شناس تصریح کرد: روابط عاطفی افراد در گذشته بسیار باثبات و قابل اطمینان بود؛ از دورهمی‌های ساده و بی آلایش گرفته تا چاره جویی قوم و خویش برای حل مشکلات یکدیگر، رفتار همه به گونه‌ای بود که منجر به افزایش میزان شادی و نشاط حقیقی میان افراد می شد.
*شئ سروری و ربات های بی لبخند 
آن چه در شرایط فعلی بر پیکر روابط انسان ها حکمفرمایی می‌کند، روابط زودگذری است که افراد را به مجسمه‌های بی‌جان تبدیل کرده است.
قرائی مقدم گفت: فراهم کردن وسایلی  که بود و نبودشان تأثیری بر روند زندگی ندارد، منجر به غفلت از مسایل ضروری همچون ابراز عشق و محبت میان آن ها می شود.
وی ادامه داد: امروزه انسان ها به دلیل پرداختن به موارد کم اهمیت، فرصتی برای تقویت روابط عاطفی خود ندارند و گاهی تا مدت ها از حال یکدیگر بی خبر می‌مانند.
این جامعه شناس افزود: ضرورت برگزاری میهمانی‌ها و دورهمی‌های ساده به سبک سال‌های پیش، برای تقویت روابط عاطفی به خوبی حس می شود.
قرائی مقدم گفت: اگر روابط مردم به ویژه در جامعه شهری به همین روال ادامه یابد، در آینده ای نه چندان دور انسان ها مجسمه های بی جان و بی احساسی بیش نخواهند بود.
مناسبت های آیینی می تواند در بهبود روابط مردم و حفظ و تقویت پیوندهای عاطفی آن‌ها اثرات قابل توجهی را به جا بگذارد. نوروز را بهانه‌ای برای محکم کردن گره‌های دوست داشتن هایمان قرار دهیم. این بهار تازه از راه رسیده می‌تواند زمزمه گوش نواز بهاری را بر جان مسافران نوروز جاری کند و واسطه نزدیک تر شدن قلب ها به یکدیگر شود.
انتهای پیام/