نایب رئیس مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت مجبور به ارائه خدماتی است که منابع آن از سوی بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: بنابراین منابع درمان باید در اختیار نهادی باشد که در هر حال مجبور به ارائه خدمات در حوزه سلامت است.

به گزارش پایان نیوز، مسعود پزشکیان درخصوص وضعیت تصمیم‌گیری درباره تجمیع بیمه‌ها، گفت: تجمیع منابع بیمه‌ای از نظر علمی و کارشناسی درست است و شکی در آن نیست، از سال‌های دور هم کارشناسان اقتصادی و علمی در دنیا و داخل کشور توصیه کردند که برای افزایش کارآمدی سیستم سلامت باید تجمیع منابع بیمه‌ای محقق شود، اگرچه دغدغه مسئولان سازمان تامین اجتماعی در این زمینه بی ربط نیست اما طبق قانون هم قرار نیست منابع این سازمان در جایی دیگر هزینه شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حقیقت قرار نیست منابع حق‌الناسی که سرانه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است برای سایر مردم هزینه شود، در واقع دغدغه مسئولان سازمان تامین اجتماعی این است که اگر منابع در یک صندوق مجزا تجمیع شود و پس از آن دولت سهم سرانه خود را نپردازد، از منابع سازمان تامین اجتماعی به سایرین خدمات ارائه دهند.

وی افزود: برای رفع دغدغه مذکور توصیه می‌شود طی دو الی سه سال صندوق بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی از این سازمان جدا نشود اما منابع بیمه درمان آن از سایر منابع تفکیک شود،  لذا این منابع تحت نظارت سیستم تجمیع بیمه ها قرار گیرد و در چارچوب قانون هزینه شود، در این صورت طبیعی است که نظارتی بر روند اجرای این قانون باشد تا خرید خدمت به همه کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند یکسان ارائه شود نه آنکه کسی در شهرستان از خدمات کمتری نسبت به کسی که در کلانشهر یا پایتخت است برخوردار شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه خدمت برای همه کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند باید عادلانه باشد، تصریح کرد: از این صندوق مذکور هم نباید برای سایر حوزه‌ها هزینه شود، دولت موظف شده که سرانه کسانی که فقیر، بیکار یا روستایی هستند و توان پرداخت ندارند را در صندوقی به همراه سهم درصدی کارمندان و غیره ذخیره کند تا بسته خدمت و ساختار به همه مردم ارائه شود. در واقع خرید راهبردی بر اساس سطح بندی، گایدلاین، ارجاع و چارچوب مشخص انجام گیرد.

 وزارت بهداشت تنها متعادل کننده بازار سلامت

این نماینده مردم در مجلس دهم، معتقد است: اینکه بیمه‌ها حکومت جدایی داشته باشند غلط است، سازمان تامین اجتماعی موظف است برای کسانی که نیاز درمانی دارند، خرید خدمت کند، اما در حال حاضر خود هم خریدار و فروشنده است در حالیکه وزارت بهداشت متعادل کننده بازار سلامت است و تنها متولی و پاسخگوی در حوزه سلامت مردم نیز هست.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیشنهاد کمیسیون بهداشت ودرمان در خصوص تمرکز تولیت نظام سلامت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مراعا مانده اما این موضوع برای یک بار باید تعیین تکلیف شود، متاسفانه مشکل دو وزاتخانه بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبب شده تا امروز به این موضوع پرداخته نشود.

پزشکیان بدهی بیمه ها به بیمارستان ها را یادآور شد و گفت: با این حال وزارت بهداشت مجبور به ارائه خدمات است هرچند منابعی از سوی بیمه ها دریافت نکرده است بنابراین منابع باید در اختیار نهادی باشد که در هر حال مجبور به ارائه خدمات در حوزه سلامت است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر تشکیل صندوقی مجازی ادامه داد: در ابتدا باید منابع هر صندوق بیمه‌ای در اختیار خودش باشد اما پس از گذشت چند سال که اطمینان خاطر جهت پرداخت سرانه‌ها حصول شد، یک صندوق مجزا ایجاد و تجمیع منابع صورت گیرد یعنی منابع دراختیار صندوق‌های بیمه‌ای اما خدمات طبق دستور العمل قانونی هزینه شود، در واقع بسته خدمت در چارچوب سیستم ارجاع و سطح بندی صورت گیرد در نتیجه از منابع برای سایران هزینه نمی‌شود./

پایان پیام