نه قیمت خودرو کاهش یافت و نه یک خودروی وارداتی به دست مردم رسید!
وعده هایی که عدم تحقق آنها نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا طرح استیضاح وزیر صمت را در دستور کار خود قرار دهند.
سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که نه قیمت خودرو کاهش یافت و نه ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد و نه از معدود خودروهای وارداتی، یک خودرو فروخته شد. این تنها بخشی از وعده های محقق نشده وزیر و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وعده هایی که عدم تحقق آنها نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا طرح استیضاح وزیر صمت را در دستور کار خود قرار دهند.
به گزارش پایان تیتر، لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد که از سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت خواسته شده تا در روز یکشنبه ۲۷ فروردین برای پاسخگویی به سئوالات تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شود.
او در ادامه تاکید کرد: مدت ها است که چند گروه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بنده هم عضو یکی از این گروه ها هستم درخواست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را داشتند. کمیسیون در حال جمع بندی است و طبق آنچه که به ما اطلاع داده شده روز یکشنبه (۲۷ فروردین) وزیر صمت در جلسه کمیسیون جهت پاسخگویی به نمایندگانی که خواهان استیضاح هستند حاضر خواهد شد و چنانچه نمایندگان استیضاح کننده از توضیحات وزیر قانع نشدند درخواست استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
در حالی روز یکشنبه ۲۰ فرودین ماه ۱۴۰۲و پس از حواشی فراوان قیمت جدید خودروهای داخلی براساس تصمیمات وزارت صمت و شورای رقابت اعلام گردید و با افزایش بیش از ۵۰ درصدی با احتساب مالیات، عوارض و هزینه های جانبی آن هم درب کارخانه مواجه شد که یکی از وعده های فاطمی امین از بدو ورود به وزارتخانه کاهش و ساماندهی قیمت خودرو بود.
در سال گذشته نیز قیمت خودرو بالا رفت و همین مسئله منجر به سوالات متعدد از وزیر صمت شد و تا طرح استیضاح فاطمی امین نیز پیش رفت. استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته چندین بار توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در آغاز سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل افزایش قیمت خودرو، ابهام در طرح واردات خودرو و بی سامانی صنعت خودرو مجددا نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت را در دستورکار خود قرار دهند.
حال در ادامه نگاهی می اندازیم به وعده های فاطمی امین از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲:
سیدرضا فاطمی امین پیش از اینکه بر صندلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بنشیند برای جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس وعده هایی را برای مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت از جمله تنظیم بازار، افزایش صادرات، پشتیبانی و رفع موانع تولید، کاهش اثر تحریم ها، کاهش قیمت دلار، کنترل قیمت کالاهای مصرفی خانوار، کاهش قیمت سیمان و فولاد، کاهش بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم عنوان کرد که اگر از همه این وعده های بزرگ بگذریم و تنها به حوزه خودرو بسنده کنیم، مشخص می شود که نه تنها بخشی از این وعده ها محقق نشد بلکه شرایط برای مردم و تولیدکنندگان بیش از پیش پیچیده شد.
مرداد ماه سال ۱۴۰۰ سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صمت از سوی دولت به مجلس معرفی شد و همان زمان اعلام کرد که در صورت تکیه زدن بر کرسی وزارت اقداماتی را به مرحله اجرا خواهد رساند:
۱- رقابتی شدن صنعت خودرو
۲- افزایش مقیاس تولید
۳- اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی
۴- در سال ۱۴۰۳حداقل باید ۳۰ درصد از خودروهای تولید شده، یعنی از هر ۳ خودرویی که تولید میشود، یک خودرو صادر شود.
۵- از سال ۱۴۰۳ به بعد دیگر تولید خودروهای یک ستاره و دو ستاره ممنوع میشود و کیفیت ارتقا می یابد.
۶- کاهش تعرفه های واردات خودرو
۷- پرهیز از قیمت گذاری دستوری
۸- تعیین سهمیه ۱۰ درصدی قرعه کشی ها برای خودروهای فرسوده
پس از آن سیدرضا فاطمی امین ۲ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ در جلسه رأی اعتماد مجلس ضمن اشاره به پایین بودن تیراژ تولید، از تدوین یک برنامه دو ساله برای خودرو خبر داد و تاکید کرد که «دو تا سه سال دیگر صنعت خودرو به افتخار ملی تبدیل می شود.»
سپس وعده داد:
۱- تا پایان سال ۱۴۰۰میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰کیلومتر می رسانیم.
۲- کاهش قیمت خودرو همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان
۳- تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱
(رکنا: وعده تولید خودرو تا حدودی محقق شد. اگرچه طبق اعلام دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ خودروسازان داخلی موفق به تولید یک میلیون و ۱۸۲هزار و ۷۸ دستگاه خودروی سواری شدند که در مقایسه با ۱۲ماهه سال ۱۴۰۰رشد ۳۵ درصدی داشته است اما همچنان با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه فاصله دارد و آنچه مشخص است این است که حتی افزایش ۳۵ درصدی خودروهای داخلی هم نتوانست مانع افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو را در سالی که گذشت شود.)
۴- پرهیز از تصدی گری در صنعت خودروسازی و نقش نظارتی تا بخش خصوصی به وظایف خود عمل کند.
۵- پرهیز از قیمت گذاری دستوری (رکنا: محقق نشد)
۶- کنترل بازار ارز و کم اثر کردن تحریم ها
۷- تا پایان سال ۱۴۰۱ قیمت خودرو حداقل ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. (رکنا: محقق نشد)
فاطمی امین مهر و آبان ماه ۱۴۰۰ نیز وعده داد:
۱- در رابطه با خودرو وزارت صمت برنامههای خوبی برای افزایش تولید و مدیریت قیمت در بازار تدارک دیده است که طی روزهای آتی خبرهای آن اعلام خواهد شد.
۲- ۲۵ مهر ماه سال ۱۴۰۰در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اولین بار وعده حذف قرعه کشی خودرو از سال ۱۴۰۱را داد و اعلام کرد که «برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه کشی خودرو را حذف کنیم.»
۳- وی تاکید کرد: سال ۱۴۰۰با افزایش تولید ۱۰۰هزار دستگاه خودرو، تولید این محصول به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
۴- تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱
۵- قطع رابطه دلار با قیمت خودرو و به طور کلی اقتصاد ایران
۶- قیمت خودرو کاهشی می شود.
۷- کیفیت و تیراژ خودرو افزایش می یابد.
او آذر ماه ۱۴۰۰ دوباره وعده کاهش قیمت و حذف قرعه کشی را رسانه ای کرد و در جلسه تنظیم بازار وعده داد که «به زودی با افزایش تولید مواجه خواهیم شد که بازار را آرام می کند.»
۲۰ دی ماه وزیر صمت در دیداری که با معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری داشت، موضوع دانش بنیان شدن صنعت خودرو را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اعلام کرد که صنعت خودرو دانش بنیان می شود. فاطمی امین ۳۰ دی ماه در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن تاکید بر اینکه صنعت خودروی ما بیمار است، اعلام کرد که «من قول ۲ ساله برای رفع ناکارآمدی های صنعت خودرو می دهم.»
او گفت: «سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نخواهیم داشت و به این سمت می رویم که بیش از نیاز داخلی، خودرو تولید کنیم که قرعه کشی را از بین خواهد برد. سال ۱۴۰۱ خبرها و چشم انداز خوبی از صنعت خودرو خواهیم داشت.»
وی گفته بود که «به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره ۲ ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.»
وزیر صمت ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری اعلام کرده بود که «به زودی از خودروسازان خواهیم خواست تا قیمت تمام شده خودرو را اعلام کنند.»
وی همچنین افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در ۱۴۰۱ را مورد اشاره قرار داده و گفته بود که «سال آینده از نظر سختافزاری تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو قابل تحقق است.»
فاطمی امین ۲۵ اسفند ماه با حضور در شرکت ایران خودرو گفته بود که «حد استاندارد خودروهای در کف پارکینگ خودروسازان معادل دو هفته تولیداتشان است و هر دو خودروساز بزرگ قول دادند که تا پایان اردیبهشت ماه به این حد استاندارد برسند.»
فاطمی امین ۲۶ اسفند ماه در حاشیه بازدید از پنج تولیدی و صنعتی در دزفول، وعده تأمین بازار خودرو در ۱۴۰۱ را داده و گفته بود که «اکنون ۵۰۰ هزار کسری خودرو در کشور وجود دارد که دو برنامه از قبیل افزایش تولید و واردات خودرو برای رفع این کمبود در دستور کار است. در سال آینده میزان تولید خودرو در کشور ۱.۵ برابر افزایش خواهد یافت.»
وزیر صمت ۲۶ اسفند ماه در مورد واردات خودرو وعده داد که از خرداد ماه شاهد واردات خودرو خواهیم بود و سال آینده میزان تولید خودرو ۱٫۵برابر افزایش می یابد. (رکنا: محقق نشد.)
سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و با آغاز سال ۱۴۰۱ وعده های جدید وزیر رسانه ای شد و به دیگر وعده ها افزوده شد:
فرودین ۱۴۰۱: ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار می شود. (رکنا: محقق نشد)
اردیبهشت ۱۴۰۱: فروش خودرو از این پس از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی وزارت صمت انجام می شود.
(رکنا: این در حالی است که یکی از وعده های وزیر حذف قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ و عدم دخالت دولت در روند فروش بود و این سیاست نتوانست دست دلالان را کوتاه کند.)
۸ خرداد ۱۴۰۱: قیمت خودرو گران نمی شود. (رکنا: محقق نشد)
۲۴ خرداد ۱۴۰۱: مجلس اولین کارت زرد را به وزیر صمت دولت سیزدهم داد.
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در پاسخ به عدم کاهش قیمت خودرو در مجلس گفت: تورم به دلیل وابستگی قیمت ها به دلار است.
(رکنا: این در حالی است که یکی از وعده های اولیه وزیر صنعت اقداماتی در جهت عدم وابستگی اقتصاد و صنعت خودرو به دلار بود.)
۱۱ تیر ۱۴۰۱: وزیر وعده ورود خودروهای اقتصادی از سال آینده به بازار را داد.
(رکنا: نه تنها محقق نشد بلکه به گفته کارشناسان ورود خودروهای اقتصادی به کشور به دلیل نوسان نرخ ارز و تورم داخلی غیرممکن است.)
مرداد ماه ۱۴۰۱ بلاتکلیفی در واردات خودرو در حالی است که طی ۲ ماه گذشته بازار در کما فرو رفته است. زیرا خریدار و فروشنده منتظر تعیین تکلیف واردات خودرو هستند و فعالیتی در بازار نمی کنند و هنوز خبری از واردات نیست.
۳ شهریور ۱۴۰۱ گفت: وزارت صمت دخالتی در واردات خودرو ندارد و خودروی ناقص تولید نمی شود.
۷ شهریور ۱۴۰۱ گفت: اجازه نمی دهیم در واردات خودرو رانت ایجاد شود و صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود.
۱۸ شهریور ۱۴۰۱ وعده ورود خودروهای وارداتی به بازار ایران از آذر ماه (رکنا: محقق نشد)
همان روز اعلام کرد: افزایش قیمت کارخانه ای خودرو شایعه است.
۲۰ مهر گفت: ثبت سفارش واردات خودرو از هفته گذشته آغاز شده است.
۲۷ مهر ۱۴۰۱ دوباره وعده حذف قرعه کشی خودرو تا پایان سال را رسانه ای کرد.
۱۱ آبان ۱۴۰۱ گفت: قیمت کارخانه ای خودرو داخلی افزایش نمی یابد.
۲۱ آذر ۱۴۰۱ گفت: هماهنگی برای واردات خودرو و اولین ثبت سفارش خودرو انجام شده و هفته آینده نخستین خودروهای وارداتی به ایران می آید.
فاطمی امین درباره نوع خودروها نیز گفت: ابتدا باید خودروهای اقتصادی وارد شده تا با عرضه خودرو فضای بازار خودرو آرام بگیرد.
۲۲ آذر ۱۴۰۱ گفت: امسال و سال آینده ۱۲ خودروی جدید وارد بازار می شود.
۲۲ آذر ۱۴۰۱ وزیر صمت دومین کارت زرد را از مجلس گرفت.
۲۲ آذر ۱۴۰۱ اعلام کرد: آغاز واردات خودرو از هفته پیش رو/ افزایش عرضه خودرو در بورس کالا
۲۴ آذر ۱۴۰۱ گفت: ثبت سفارش واردات خودرو نهایی شد/ آغاز واردات خودرو به زودی
۲۹ آذر ۱۴۰۱ از واردات ۱۰۰هزار خودرو تا پایان سال خبر داد و باز هم وعده واردات خودروهای اقتصادی
۱ دی ۱۴۰۱ گفت: آغاز فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی در بورس
۷ دی ماه ۱۴۰۱ با اینکه گفته بود با قیمت گذاری دستوری مخالف است گفت: موافق ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو هستم.
۴ بهمن ۱۴۰۱ مدعی شد تعداد کشته های تصادفات جاده ای کاهش یافته است.
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ گفت: خودروهای مناطق آزاد مجاز به شماره گذاری در داخل کشور شدند.
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ مدعی شد خودروهای وارداتی ۳ ماهه تحویل می شوند.
۶ اسفند ۱۴۰۱ از آغاز ثبت نام برای فروش خودروهای داخلی از هفته جاری خبر داد.
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ بیان شد: قیمت خودروی کارخانه ای در سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش می یابد.
آنچه مشخص است این است که وعده های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو تا حدود زیادی محقق نشد. نه قیمت خودرو کاهش یافت، نه کیفیت خودروها بهتر شد، نه ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد و نه حتی معدود خودروهای وارداتی که توسط یک شرکت خصوصی و بدون تخصیص ارز وارد شده بود فروخته شد و یک خودروی وارداتی به دست مشتری نرسید و تا آخرین هفته سال ۱۴۰۱ قرعه کشی ادامه یافت و حتی طرح خودروهای فرسوده که یکی از وعده های وزیر بود از آخرین طرح فروش خودرو برای ۱۴۰۲حذف شد.
حتی تکلیف تحویل خودروی دنا شرکت ایران خودرو که در بورس کالا فروخته شده است روشن نیست و وزارت صمت از متقاضیان خودروهای داخلی ۱۰۰میلیون تومان برای پیش فروش ۵۰۰ هزار خودرو گرفته است. متقاضیان خودروهای خارجی هم ۵۰۰ میلیون تومان به حساب وکالتی خود واریز کرده اند. این در حالی است که مشخص نیست چه وقت و چه خودرویی قرار است تحویل داده شود و این حجم از پول های بلوکه شده در کدام حساب بلوکه شده است و سود آن چه می شود. به نظر می رسد این هم روش جدیدی است که وزارت صمت پی گرفته است.
از آنجا که دخالت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو از ورود به شرکت های خودروسازی تا دخالت در روند فروش، واردات، قیمت گذاری و … باعث گسترش ذی نفعان این صنعت شده است و سفره ای پهن است و هر جریان گوشه ای از آن را گرفته اند و تنها به منافع خود و نه مردم می اندیشند و از آنجا که همه چیز در این صنعت شانسی و براساس بخت آزمایی است مشخص نیست صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲ چه سرنوشتی خواهد داشت.
آیا وزیر صمت روز یکشنبه نمایندگان مردم را باز هم قانع می کند یا دوران وزارت وی بر یکی از مهمترین وزارتخانه ها به پایان می رسد ؟ پاسخ این سوال در روز یکشنبه ۲۷ فروردین در مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد .
منبع : رکنا
انتهای پیام/