محمدناصر چوپان : مردم باید با افراد دارای بینش سیاسی و اجتماعی مشورت کنند و به احزابی که شناسنامه دار هستند اعتماد کنند
به گزارش پایان نیوز به نقل از آراس نیوز ، به فاصله چهارماه به برگزاری پنجمین دوره ِانتخابات شوراهای اسلامی شهرها در کشور، دومین میزگرد بررسی آسیب ها و قوت ها شوراهای شهر در استان خوزستان بویژه کلانشهر اهواز در تحریریه گروه رسانه ای آراس با حضور دو تن از فعالان اجتماعی اصلاح طلب استان خوزستان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدناصر چوپان که خود در اولین دوره انتخابات شورای شهر اهواز به عنوان کاندیدای موردحمایت اصلاح طلبان حضور یافته بود گفت: ضرورت شوراها به عنوان صدای مردم نکته ای است که در قانون اساسی دیده شده است. اما شوربختانه آن چنان که که صراحت قانون آمده است اختیارات لازم به شوراها داده نشده است و اختیارات شوراها در واقع به شوراهای شهرداری ها محدود شده است.
به نظر می رسد باید شوراها به جایگاه واقعی و قانونی خود دست یابند. اما پیش از آن باید به عنوان رکن چهارم دموکراسی حریم مطبوعات و احزاب محترم شمرده شود و فضای کار اول به آن ها داده شود تا مردم را با حقوق خودشان بیشتر آشنا کنند.
این فعال اصلاح طلب بیان داشت: تا کنون این اتفاق حاصل نشده است و نخبگان هم مایل هستند که خودشان نقش آفرینی کنند به جای قانون. آن ها تمایل دارند که سر لیست ها را بر اساس نظر نخبگان انتخاب شود و نام آن ها در هر لیستی دیده شود واین لیست بر اساس منافع آن ها که می تواند منافع حزبی و سیاسی نه منافع فردی باشد.
چوپان افزود: افرادی هستند که فکر می کنند دارای قدرت هستند و اگر رفراندومی در سطح شهر به وجود آید و رای گیری شود این افراد رای نخواهند آورد، این افراد خودشان درصدد چینش لیست هستند و این دور از اهداف قانون اساسی ناظر بر قائل شدن به نقش مردم است.
کاندیدای اولین دوره انتخابات شورای شهر اهواز افزود: هر چقدر حزبی فکر کنیم پیش از آن که مطبوعات و احزاب رشد پیدا کنند، هیچ کمکی به شورا نمی کنیم. هر چقدر قومی فکر کنیم پیش از آنکه این قومیت شکل اصلی خود را در چارچوب قانون پیدا کند کمکی به شورا نمی شود .
وی ادامه داد : بهترین راه ممکن از نظر من چینش لیست ها بر اساس توانایی و تخصص افراد است. متاسفانه در جامعه ما بالاخص در استان ما کسانی که وجاهت و توانایی لازم را دارند، پشتیبانی ندارند و آن هایی که پشتیبان دارند وجاهت و توانایی کافی و وافی را ندارند.
چوپان تصریح کرد: به نظر می رسد باید به سمت تخصص پیش رویم، کسانی را هم که می خواهند در انتخابات شوراها ورود پیدا کنند چه اصولگرا چه اصلاح طلب اولویتشان باید بر روی افراد متخصص، با شهامت و به دور از تفکرات متعصبانه جناحی باشد.
صادق سامانی فعال اصلاح طلب استان نیز در این نشست معتقد است : نمی توان نقدی را به شهردارها وارد کرد زیرا شهردار ها منتخب شورای شهر است. تبعا این دوره ضعیف ترین دوره شورای شهر بوده است و مسائل حاشیه ای بسیاری داشته است.
سامانی می افزاید : به نظر من ارائه لیست هایی که بر مبنای احزاب سیاسی و گروها باشد می توانند قوی تر عمل کنند و انتخابات شوراها را از حالت سنتی خود خارج کند. یکی از خصوصیات بارز این لیست ها انتخاب افراد بر مبنای شاخص ها و معیارها است. البته این لیست ها همواره با خطاهایی مواجه می شوند. ارئه این لیست ها باید بر اساس پایبندی به مشروعیت مردم باشد، افراد در لیست باید ازلحاظ سطح تحصیلات در بحث مدیریت شهری و بحث های جامعه شناسی و مردم شناسی رزومه قابل قبولی را داشته باشد.
وی ادامه داد: یک شخصیت کاریزماتیک باید از سوی اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شود. از نظر من آقای دکتر مقتدایی آن صلابت را به عنوان یک شهردار مقتدر دارد که مانع تخلفات شورای شهر شود. شهردار منتخب فارغ از جناح بندی سیاسی باید انتخاب شود.
این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد شهروندان در این دوره رغبتی به حضور در جلسات علنی نداشتند و مصوبات این شورا را پیگیری نمی کردند .
آقای چوپان به نظر شما لیست احزاب به همراه شهردار منتخب باشد یا اینکه انتخاب شهردار را باید به عهده شورا گذاشت؟ تقلیل اعضای شورای شهر از ۲۱ نفر به ۱۳ نفر را در شهر اهواز یک فرصت می دانید یا تهدید؟
موافق دخالت احزاب در شورای شهر نیستم و مبنا را بر هم جناحی بودن قرار نمی دهم. اگر مبنای انتخاب افراد بر اساس هم فکر بودن و هم باور بودن افراد با خودمان باشد، باز هم مردم ضرر خواهند کرد. افراد می توانند لیست ارائه دهند ولی نباید بر مبنای گروهی لیستی ارائه شود، بلکه بر اساس آسیب شناسی مشکلات شهری و شناسایی خلاء های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و به لحاظ حقوق شهروندی و معایبی که در سطح شهر وجود دارد لیستی ارائه شود.
من معتقد نیستم که احزاب باید نیروهای لیست شان را حزبی انتخاب کنند، می شود حزبی باشد ولی اولویت با تخصص و توانایی و بر اساس آسیب شناسی نقاط ضعف شهری باشد. اگر افراد این ویژگی ها را دارند می توانند لیست ارائه دهند. این افراد باید مشکلات مردم را بشناسند و بتوانند در رفع معایب شهری موثر عمل کنند. جوانان توانمندی در این شهر عمرشان به بلاتکلیفی از بین می رود. در تصمیم گیری واعتماد کردن به جوانان بیش از حد احتیاط می کنیم و این غلط است. شاید یکی از دلایلی که شهر ما به حق و حقوق خود نمی رسد این است که انسان هایی محتاط بر راس کار هستند.
شهرداری بیت المال یک شهر است. این بیت المال را باید به دست افراد پاک دست، افراد صاحب برنامه و همچنین افرادی که فقط وابستگان خود را بر سرکار نیاورند. چرا تا الان مصوبه ای نداشته ایم که افرادی که عضو شورای شهر هستند حق ندارند کوچک ترین فرد وابسته به خود را معرفی کنند.
تعداد نفرات در شورای شهر برای بنده قابل درک نیست. هر چند که معتقد هستم این تعداد برای شهراهواز زیاد است. ۱۳ نفر برای شهری با این وسعت به عقیده بنده کم است و قانونگذاری که این مانع را ایجاد کرده است باید ملاک خود را مشخص نماید. اینکه صورت مسئله را بخواهیم پاک کنیم این راه حلی بسیار ساده است و اگر بخواهیم آن را حل کنیم این کار زمان بر وهزینه براست، باید شاخصه هایی برای آن قرار بدهیم و شرایط را سخت تر کنیم.
آقای چوپان شما همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را یک فرصت برای انتخابات شوراها قلمداد می کنید یا تهدید؟
همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به نفع حاکمیت است تا مردم. چرا که از نظر یک شخص عامه برای انتخابات ریاست جمهوری با توجه به تعداد معدود اعضا شاید نتوان گزینه منتخب خود را پیدا کرد و قصد رای دادن را نداشته باشم اگرچه من این موضوع را تایید نمی کنم. ولی به واسطه شورای شهر گزینه مورد نظر خود را به احتمال قریب به یقین پیدا خواهند کرد برای رای دادن و این آمار را برای حاکمیت بالا می برد به واسطه انتخابات ریاست جمهوری نه شورای شهر.
آقای سامانی شما شورای ایده آل را چه شورایی می دانید؟ موافق شورای یکدست هستید یا ترکیبی؟
دیدگاه های مختلفی وجود دارد. طبعا وقتی که شورا یکدست باشد خیلی از مسائل و مشکلات درون شورا پوشانده می شود و بروز پیدا نخواهد کرد. اگر اختلاف دیدگاه هایی وجود داشته باشد موجب تکثر آرا خواهد شد و افراد می توانند نظرات خود را بیان کنند. در شورای شهر تهران دو دیدگاه اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد و اگر تخلفی هم صورت بگیرد دیدگاه مقابل عکس العمل نشان خواهد داد. لیست ها خارج از جناح بندی می توانند وارد مجلس شوند اما اگر افراد از یک طیف مشخصی وارد شورا شوند برای ثبات شهردار و مدیران تابع شهردار می تواند مفید باشد. در این دوره اغلب منتخبین در حوزه شهری تخصص و تجربه اجرایی چندانی نداشتند و بر اساس پارامترهای قومی یا سیاسی انتخاب شده اند.
آقای چوپان اولین تجربه ارائه لیست از سوی احزاب و جریانات سیاسی را ما در انتخابات مجلس داشته ایم شما تا چه حد آن را موثر می دانید؟ آیا ورود لیست های حزبی را به جای لیست های قومی در این دوره انتخابات شوراها موثر می دانید؟
در دوره ای که کسانی به عمد ضعیف شمرده شدند، در یک رقابت نسبتا شانه به شانه ولی جدالی نا برابر توانستند پیروز میدان شوند و در نبود افراد قوی و بزرگ ما در این جدال پیروز شدیم. این تجربه بسیار خوبی بود، اما پرسش اینجاست که چرا مردم به افراد ناشناخته در آن انتخابات رای دادند؟ دلیل آن اعتماد کردن به احزاب شناسنامه دار بود. گرچه افرادی که در این لیست بودند شناخته نشده بودند اما تفکری که از این افراد حمایت می کرد شناخته شده بود.
مردم از احزابی که این افراد را حمایت کردند انتظارات فراوانی دارند. اصلاح طلبان به حداقل ها قناعت کردند تا بتوانند لیستی را ارائه دهند ، اما قرار نیست کسی را که تحت عنوان لیست امید رای آورده است بعد از انتخابات در راستای اهداف اصلاح طلبی گامی برندارد.
احزاب و افرادی که از یک لیست حمایت می کنند باید بررسی کرد که آیا برنامه ای برای استمرارو تعامل دارند دارند یا خیر؟ چه بسا آن حزب برنامه ای ندارد که افراد آن لیست به این ورطه گرفتار می شوند.
در خصوص شورای شهر هم این خطر از همین زمان وجود دارد. احزاب باید برنامه ای برای نظارت بر عملکرد و ایده دادن هم داشته باشند. در شورای شهر دوم علیرغم آنکه آراء بر اساس چینش قومیتی بوده است اما به دلیل آنکه با یکدیگر همدل بودن کمترین زمان را صرف جدال کردند. رشد حال حاضر شهر اهواز مدیون شورای دوم است.
آقای سامانی احزاب چه تدابیری را باید پیش بینی کنند که فردی که با حمایت حزب مطبوع خود وارد شورا می شود در راستای اهداف و برنامه هایی که مردم به آن حزب اعتماد کردند گام بردارد و به صورت خود سرانه عمل نکند؟
مردم باید مطالبات خود را بعد از انتخابات پیگیری کنند واحزاب باید جلساتی را به صورت مستمربا این افراد برگزار کنند.کارکرد احزاب تنها به سیاست منتهی نمی شود. کاندیداهای مورد حمایت احزاب باید از شاخص های علمی ، تخصصی و علمی قابل قبولی برخوددار باشند. شهرداری یک نهاد خدماتی و تخصصی است و کسانی می توانند نظارت عالیه داشته باشند که خود بر امور شهری مسلط باشند. احزاب باید پس از راهیابی کاندیدای مورد حمایت خود ؛ بر عملکرد آنان نظارت داشته باشند و برای آنان برنامه زمان بندی طراحی کنند.
آقای چوپان ورود کاندیداهای متمول و به اصطلاح پیمانکار را در این دوره از انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟
در شورای قبلی هم با موارد این چنینی مواجه شده بودیم. افرادی که از طریق هزینه کردن و ارتباطات فراوان شان توانستند به شورا راه پیدا کنند. در انتخابات دوره قبلی مجلس مشاهده کردیم که دیگر مردم مانند گذشته تحت تاثیر تبلیغات و پوستر و بنر وتبلیغات پردامنه قرار نمی گرفتند، افرادی که هزینه های گزافی را بابت تبلیغات پرداخت کردند نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند.
مردم باید هوشمندانه تر عمل کنند و تحت تاثیر تبلیغات فراوان قرار نگیرند. گرچه ممکن است سخت باشد، باید یه مقدار آینده نگر باشیم. مردم باید با افراد دارای بینش سیاسی و اجتماعی مشورت کنند و به احزابی که شناسنامه دار هستند وامتحان خود را پس داده اند اعتماد کنند چراکه احزاب بهتر از افراد می توانند جوابگوی مردم باشند.
آقای سامانی در خصوص نقش مطبوعات و رسانه ها در سوق دادن مردم به سمت یک انتخابات هوشمندانه دیدگاه خود را بیان کنید و همچنین به دلیل اینکه در ماه های پایانی شورا هستیم، اعضای شورای شهر از رسانه ها به عنوان ابزاراستفاده کرده اند و قانونی را مصوب کرده اند که مطالبات مطبوعات از شهرداری ظرف مدت ۲ ماه پرداخت شود نظر شما در این خصوص چیست؟
تکثر مطبوعات و رسانه ها این فرصت را به اعضای شوراها و افرادی که قصد ورود به کارزار شورای شهر دارند می دهد تا بتوانند از این طریق اهداف و برنامه های خود را منتقل نمایند. گاها مشاهده می شود که برخی از افرادی که قصد دارند به شورا ورود پیدا کنند از طرق مختلف سعی می کنند از وضع کنونی شهرداری انتقاد کنند. وقتی رسانه ای در اختیار یک فرد خاص قرار می گیرد، دید مخاطب نسبت به آن رسانه عوض خواهد شد.
آقای چوپان نظرات خود را جمع بندی کنید؟
امیدوار هستم حاکمیت و قدرت درتفویض حقوق مردم به خودشان سرعت بیشتری ببخشد و قدرت شورا افزایش یابد. می توان در کنار کاهش اعضای شورا به افزایش قدرت مردم نیز اندیشید. در سایه رشد فضای باز سیاسی و فضای مجازی در جامعه اگرچه مطالعات عمق کمتری پیدا کرده است ولی از سوی دیگر دامنه تحلیلگران افرایش پیدا کرده است. مردم به حقوق خود آگاهی بیشتری پیدا کرده اند. مردم بتدریج حقوق خود را استیفا می کنند. احزاب به شرطی به ارائه لیست کاندیدای مورد حمایت بپردازند که تخصص و دانش و تجربه کاندیداها را در اولویت قرار بدهند.
ضمن اینکه نظارت بر عملکرد و داشتن برنامه را نیز مدنظر قرار بدهند. مردم را نیز دعوت به انتخاب آگاهانه و بدور از منافع قومی ، محلی و گروهی دعوت می کنم. فریب تبلیغات پردامنه نخورند و به افراد معتمد خود رجوع کنند. همه ما بیش از گذشته بر رعایت اخلاق تاکید کنیم.
آقای سامانی نظرات خود را جمع بندی کنید؟
معتقدم احزاب باید در انتخابات شوراهای شهر به ارائه لیست بپردازند. در ارائه لیست کاندیدای مورد حمایت به تخصص ، تجربه کاندیدا اهمیت بدهند. به احزاب توصیه میکنم تنها در ارائه لیست به دیدگاه های سیاسی کاندیدا اکتفا نکنند./
انتهای پیام