به گزارش پایان تیتر ، ایوب غیاثی عضو اتاق بازرگانی ایلام ،  با بیان اینکه مرز مهران از وضع بسیار شایسته ای بهره مند هست، گفت: عمده صادرات به کشور عراق به سبب دسترسی ساده و امنیت بالا از طریق مرز مهران صورت می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایلام با اشاره به تنوع فرآورده ها صادراتی به عراق، تصریح نمود: وضع صادرات به کشور عراق تا پیش از اعمال تنگنا از سوی این کشور مطلوب بود و فرآورده ها متنوعی از قبیل: مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک و میوه و تره بار به این کشور صادر می‌شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ناهماهنگی از سوی عراق موجب بروز مشکلاتی برای تجار ایرانی شده هست، گفته بود: برای ممنوعیت‌های لحظه‌ای، واردات بعضی کالاها و ایجاد موانع برای صادرات از سوی عراق، میزان صادرات کاهش یافته و خسارت‌های مالی برای بازرگانان ایرانی بهمراه داشته هست.

غیاثی با اشاره به تفاوت فعالیت اقتصادی در عراق و اقلیم کردستان، گفته بود: صادرات به اقلیم کردستان عراق به سبب قوانین مجزا از دولت مرکزی سهل‌تر هست و صادرات به عراق به سبب افزایش تعرفه‌های گمرک، وضع قوانین و درخواست مجوز‌های اضافی بر ضابطه های معمول صادرات به عراق، راه را سخت کرده هست.

عضو اتاق بازرگانی ایلام با انتقاد از محدویت‌های گمرکی در ایران، اقرار کرد: در حالی که در کشور مبدأ، محدودیتی برای شکل بسته‌بندی وجود ندارد، وضع بعضی قوانین از سوی گمرک ایران برای بسته‌بندی که در زیادی از مواقع منطقی نیست من جمله عاملان کاهش صادرات هست.

وی با اشاره به نقش عربستان در عراق اضافه کرد: با کاهش تعرفه گمرکی از سوی عربستان و اعلام آمادگی این کشور برای حضور اقتصادی در عراق، تعداد رقیبان اقتصادی ایران در عراق افزایش یافت که بر کاهش صادرات نیز اثرگذاری خواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ناهماهنگی در قوانین عراق مشکل ساز شده هست، تصریح نمود: به سبب مشکلات و عدم سازگاری در دولت مرکزی عراق، تعرفه واردات در مرز‌های مهران ایلام، پرویزخان کرمانشاه و باشماق کردستان متمایز هست و بسیار پیش می‌آید از ورود کالایی در مرز مهران جلوگیری و در مرز باشماق به سادگی گذر می‌کند.

به گفته وی؛ زیادی از کالا‌های ترکیه‌ای از مرز‌های ایران به کشور عراق صادر گردید و به سبب مشکلات ذی ربط به جنگ و ناامنی بازرگانان ترکیه مرز‌های ایرانی را برگزیدند.