پس از سکته مغزی، فعالیت بدنی می تواند برای بهبود موفقیت آمیز نقش اساسی داشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که پس از سکته مغزی چهار ساعت در هفته را به ورزش می‌پردازند، در مدت شش ماه نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، بهبود عملکرد بهتری پیدا می‌کنند.

به گزارش پایان تیتر به نقل از ساینس دیلی، پس از سکته مغزی، فعالیت بدنی می تواند برای بهبود موفقیت آمیز نقش اساسی داشته باشد. مطالعه‌ای در دانشگاه گوتنبرگ نشان می‌دهد افرادی که پس از سکته مغزی چهار ساعت در هفته به ورزش می‌پردازند، در عرض شش ماه نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، بهبود عملکرد بهتری پیدا می‌کنند.

این مطالعه که اکنون در مجله علمی JAMA Network Open منتشر شده است، بر اساس داده های مربوط به ۱۵۰۰ بیمار سکته مغزی در ۳۵ بیمارستان سوئد است. شرکت کنندگان بر اساس الگوهای فعالیت بدنی پس از سکته مغزی گروه بندی شدند.

نتایج نشان می دهد که افزایش یا حفظ فعالیت بدنی، با چهار ساعت ورزش در هفته، شانس بهبودی بیماران را تا شش ماه پس از سکته دو برابر می کند. مردان و افراد با شناخت طبیعی نسبتاً بیشتر زندگی فعالی داشتند و در نتیجه بهبودی بهتری داشتند.

برنامه نویسی مثبت از ورزش

محققان قبلاً موفق شده بودند ارتباط معکوس واضحی بین فعالیت بدنی و شدت علائم سکته مغزی در شروع واقعی بیماری نشان دهند. این یافته های جدید اهمیت حفظ یک سبک زندگی سالم و فعال پس از سکته را نشان می دهد.

نویسنده اول و متناظر این مطالعه، دونگنی بووارپ، محققی در علوم اعصاب بالینی در آکادمی Sahlgrenska، دانشگاه گوتنبرگ است. علاوه بر دوره کارآموزی تحقیقاتی، او یک پزشک مقیم در مرحله اولیه آموزش تخصصی در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska است.

“فعالیت بدنی مغز و بدن را پس از سکته مغزی مجددا برنامه ریزی می کند. ورزش باعث بهبود ریکاوری بدن در سطح سلولی می شود، قدرت عضلانی و تندرستی را افزایش می دهد و خطر سقوط، افسردگی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. صرف نظر از اینکه چقدر شدید است. سکته مغزی بوده است، افراد مبتلا می توانند از ورزش بیشتر سود ببرند.”

دانش و پشتیبانی حیاتی است

فعالیت بدنی بسیار مهم است، به ویژه پس از سکته. بووارپ می گوید: گروه ها برای ادامه فعالیت بدنی به حمایت بیشتری نیاز دارند.

یکی از نقاط ضعف مطالعه این است که، به جز چند استثنا، محققان قادر به مطالعه میزان فعالیت شرکت کنندگان قبل از سکته نبودند. بیماران شامل در دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در سوئد تحت درمان قرار گرفتند.

انتهای پیام/