رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با ادامه روند اقتصادی آزمایشگاه‌ها به زودی با ورشکستگی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مواجه می‌شویم.

به گزارش پایان نیوز ؛ علیرضا زالی در هجدهمین همایش سالانه و اولین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه که در مرکز همایش های رازی برگزار می شود، اظهار کرد:رشته آسیب شناسی و پاتولوژی از شالوده خوبی برخوردار بوده و بزرگان و پیشکسوتان این رشته سنگ بنای خوبی را پایه گذاری کرده‌اند.
وی ادامه داد: با این وجود بسیاری از مشکلات و مسائل در این رشته مورد غفلت واقع شده که لازم است کسانی که در سیاست گذاری دستی بر آتش دارند به این موضوعات توجه کنند.
زالی با بیان اینکه نگاه ما به رشته پاتولوژی باید با نگاه  سنتی قبل تغییر پیدا کند، گفت: نگاه به رشته پاتولوژی با پیشرفت‌های حیرت انگیز در این رشته و شرایط روز جهانی هم خوانی نداشته باشد، اما اکنون نگاه به این رشته به گونه‌ای نیست با جا یابی و هویت رشته پاتولوژی در نظام سلامت کشور متناسب بوده و با پیشرفته‌های نوین کنونی متناقض نیست.
رییس سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه در گذشته نگاه به متخصص آسیب شناسی به گونه ای بود که این تخصص را صرفا محدود به ارائه داده و تعیین نتیجه از این نمونه ها می دانستند؛ گفت: مداخلات پاتولوژی در همین حد بود حتی امروز نیز در زیر همه برگه های آزمایش این جمله قدیمی که تفسیر آزمایش با پزشک معالج است به چشم می‌خورد، اما این نگاه و بیان این جمله درست نیست.
وی ادامه داد: امروز پاتولوژی باید به عنوان یکی از اعضای تشخیص در روند درمان ورود کند و از نقش حداقلی خود به نقش حداکثری رسیده و در واقع نقش مشاوره‌ای همکاران پاتولوژی نمود پیدا کند.
زالی با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکتی کنیم که نسل جوان و دستیاران پاتولوژی علاوه بر دانش توانایی مدیریت آزمایشگاه را نیز داشته باشند، گفت: پاتولوژی های جوان باید خدمت‌های اجتماعی و حرفه‌ای خود را به گونه‌ای به دست آورند که بتوانند تاثیر گذاری خود را ثابت کرده و در رشته پر فراز و نشیب آزمایشگاهی با توانمندی رهبری کنند که نگاه نوین جهان نیز به این سمت و سو است.
زالی از پاتولوژیست ‌ها به عنوان یک مشاور امین در بسیاری از مسائل آزمایشگاهی نام برد و افزود: اگر شرایط  کاری آزمایشگاه‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند بقای علمی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دچار تزلزل شده و ما به حیطه ورشکستگی در آزمایشگاه‌ها سکوت می‌کنیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری‌ها و تعرفه گذاری به نظرات فنی پاتولوژی ‌ها و فعالان این حوزه توجه شود، گفت: در سال ۹۱ با انجماد در رشد تعرفه‌های آزمایشگاهی مواجه شدیم و سال‌های بعد از آن نیز در تعرفه گذاری آزمایشگاهی بسیار غیر منطقی برخورد شده و پاتولوژی ها با مشکل مواجه کرده و بقای بسیاری از آزمایشگا‌ه‌ها به خطر افتاده است.
وی ادامه داد: برای حفظ کیفیت موارد تشخیصی باید مسائل اقتصادی آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شود اما با رشد عجیب و قریب مالیات‌ها و وابسته بودن آنها به بیمه‌ها نگرانی، دل زدگی و یاس در آزمایشگاه‌ها به خصوص در بخش خصوصی حاکم شده است.
زالی با تاکید بر اینکه باید تعرفه گذاری به طور منطقی، علمی و همگن سازی روش‌های پاراکلینیکی صورت گیرد، گفت: تعرفه‌های موجود با واقعیت‌های اقتصادی کشور هم خوانی ندارد و حیات بسیاری از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در دست بیمه‌ها بوده و با توجه به اینکه مردم توان پرداخت هزینه‌های آزمایشگاهی را ندارند از همین جهت لازم است تعرفه‌های آزمایشگاهی مورد حمایت بیمه قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر مسائل و مشکلات اقتصادی آزمایشگاه و حل آنها، افزود: بیشتر آزمایشگاه‌های خصوصی کشور ماه‌هاست که مطالبات خود را از بیمه دریافت نکرده‌اند و با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند.
انتهای پیام/