عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از فعالیت شبکه ای دستفروشان مترو، گفت: جولان دستفروشان مترو نشانه سوء مدیریت و بی تدبیری شهرداری است.

به گزارش پایان نیوز، علیرضا محجوب جولان دستفروشان مترو را نشانه سوء مدیریت و بی تدبیری شهرداری دانست و تصریح کرد: شهرداری و مسئولان مترو باید پاسخگو باشد که چرا با وجود داشتن حراست عریض و طویل از مدیریت دستفروشی در مترو عاجز مانده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مترو به مخفیگاه و جایگاهی امن برای انجام تخلفات مختلف تبدیل شده، تصریح کرد: در دستفروشی مترو موضوع فروش کالا نیست بلکه بروز تخلفات پشت پرده دستفروشی مانند قاچاق کالا است که متاسفانه در حال حاضر  مترو به  مسیر مناسبی برای فروش و عرضه اجناس قاچاق تبدیل شده وخطرناک ترین افراد در این شبکه ها ورود کرده که به صورت شبکه ای در حال فعالیت هستند.

وی در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بسیاری از فروشندگان مترو زنان سرپرست خانوار هستند، گفت: در این باره تردید داریم زیرا بسیاری از آنها فروشندگان حرفه ای مواد مخدر هستند تا سرپرست خانوار و زیر سایه بی توجهی شهرداری به راحتی به این کار اقدام می کنند.

 این نماینده مردم در مجلس دهم،  در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان شهری مبنی بر اینکه برای برخورد با دستفروشان مترو نیاز به تصویب قانون از سوی مجلس، داریم، تصریح کرد: به شدت مخالف تصویب قانون برای برخورد با دستفروشان هستم و مجلس هم به هیچ وجه نسبت به این کار اقدام نمی‌کند زیرا شهرداری با طراحی یک برنامه ساده به سهولت می تواند متخلفان را شناسایی و نسبت به خروج آنها از مترو اقدام کند.

محجوب با تاکید بر اینکه از پیشنهادهای مسئولان شهری برای برخورد با دستفروشان مترو که مبتنی بر زندان و برخورد فیزیکی نباشد به صورت جدی حمایت می‌کنیم، افزود: به جای برخورد فیزیکی و زندان می توان مجازات های نقدی را در نظر گرفت البته منظور این نیست که مجازاتی که برای فروشنده مواد مخدر در نظر می گیریم برای فروشنده معمولی مترو هم باید در نظر گرفت بلکه مجازات ها باید بر حسب میزان تخلفات در نظر گرفته شود از این رو شهرداری باید هر چه سریع تر نسبت به شناسایی متخلفانی که در پوشش دستفروشی اقدام به فروش مواد مخدر می‌کنند اقدام کند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، یادآور شد: نگرانی ما از دستفروشان مترو صرف معضل دستفروشی نیست زیرا این موضوع در سطح شهر هم وجود دارد بلکه نگرانی ما به دلیل شبکه ای شدن این معضل در مترو است چون این شبکه فقط شبکه فروش ارزان نیست و در زیر پوست شهر در حال انجام اقدامات خطرناکی هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به عنوان مثال در گفت وگویی که با یکی از  دستفروشان زن مترو داشتیم ایشان مطرح کردند که با همراهی شوهرش  کالا و اجناسی را در مترو می فروشند اما تشخیص پزشکی که با من همراه بود تشخیص به معتاد بودن ایشان و شوهرشان داد بنابراین در نهایت مشخص شد که هر دو معتاد به شیشه بوده و در مترو مشغول توزیع مواد مخدر هستند.

محجوب با بیان اینکه برای برخورد با دستفروشان دوره گرد و سیار قانون نداریم، یادآور شد: برای برخورد با دستفروشانی که سد معبر می‌کنند قانون داریم اما برای دستفروشان دوره گردی که جای مشخصی نداشته و به صورت سیار اقدام به دستفروشی می کنند قانون نداریم؛ البته شهرداری به راحتی می تواند از ورود و خروج دستفروشان به مترو جلوگیری و بهترین شیوه را برای جمع آوری آنها به کار برده و با فعالیت شبکه های دستفروشی مقابله و برخورد کند.

وی در رابطه با ساماندهی دستفروشان مترو، گفت: نمی‌توان در این رابطه اظهار نظری کرد زیرا از یک سو نمی توان به فروشندگان اعلام کنیم که عده ای حق فروش کالا را در مترو داشته و عده ای ندارند و از سوی دیگر فروش دستفروش ها همواره با اعتراض کسانی روبرو است که جای ثابتی دارند البته اگر منظور از ساماندهی اختصاص غرفه هایی به این افراد است  به صورت جدی با آنها موافق هستم اما اگر منظور ادامه دوره گردی آنها در مترو باشد به شدت مخالف هستم زیرا تخلفات بزرگتری را به همراه خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم ارائه غرفه هایی از سوی شهرداری به دستفروشان مترو تاکید کرد و افزود: این دستگاه می تواند بخشی از اماکنی که به صورت رایگان در اختیار دارد را برای مدت ثابت یا چندین سال در اختیار این افراد قرار دهد تا بتوانند کسب روزی کنند البته قبل از آن باید باندها، متخلفان و مافیای دستفروشی شناسایی و سپس نسبت به ساماندهی اقدام کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، علت شیوع پدیده دستفروشی را نتیجه مهاجرت روستاییان و شهرهای محروم به کلانشهرها دانست و گفت:  پدیده دستفروشی پدیده ای اجتماعی و مخصوص شهرهای بزرگ است زیرا دستفروشی ساده ترین و کم هزینه ترین کار برای افرادی است که از شهرهای محروم و روستاها به کلان شهرها مهاجرت کرده اند و به هیچ گونه سرمایه و ابزاری هم نیاز ندارند.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دستفروشی تنها مربوط به مترو نیست بلکه در حال حاضر شاهد شیوع این معضل در سطح شهر هم هستیم  و این معضل نشانه تشدید مهاجرت از روستاها به کلان شهرها است به گونه ای که این مهاجرت ها ۱۷ بار نسبت به سال ۶۱ افزایش پیدا کرده  است./

پایان پیام