سخنگوی دولت گفت: سفر رئیس جمهور به ژاپن ربطی به موضوعاتی از جمله مذاکره ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایان تیتر، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اعترافات وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم را جایگزین جنگ می‌داند. این یک اعتراف بزرگ و تاریخی است و این نخستین بار است که مقامات آمریکایی با این وقاحت تحریم را هم‌طراز جنگ به رسمیت شناختند.

او بیان کرد: آمریکا تحریم را جایگزین جنگ کرده، چون تصور می‌کند هیچ قانونی برای حمایت از مردم وجود ندارد، چون قانون دست و پا گیر جنگ در آن نیست. در واقع تحریم نه تنها جایگزین جنگ، بلکه جایگزین مدرن برای نسل کشی و جنگ بی صداست.

ربیعی گفت: آمریکا با فریب افکار عمومی خود می‌گوید به دنبال جنگ نیست، اما افکار عمومی باید بداند تحریم سلامت، آرامش و امنیت همه ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. مسئولان آمریکا اعتراف کردند که تحریم را هم‌طراز جنگ قرار داده‌اند.

تأکید شورای عالی فضای مجازی بر تداوم تقویت دسترسی آزاد به اینترنت

سخنگوی دولت گفت: در جلسه هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی که به‌طور مفصل در مورد اینترنت صحبت شد همه اعضای جلسه با اجماع کامل بر تداوم تقویت دسترسی آزاد به اینترنت تأکید کردند.

ربیعی با اشاره به موضوع استیضاح برخی وزرا گفت: ما معتقدیم به تعبیر امام خمینی (ره) مجلس در رأس امور است. از این رو ما سوال از وزرا را حق قانونی مجلس می‌دانیم. لازم است که ما چند نکته را در این ارتباط مطرح کنیم. در موضوع استیضاح دقت شود که منافع ملی حفظ شود. اکنون بحث استیضاح چند وزیر کلیدی مطرح است.

او ادامه داد: در اتفاقات اخیر وزیر کشور در میدان حضور داشت؛ اگر نمایندگان با تأمل بنگرند، احتمالا می‌توانند با درک شرایط موجود تصمیم دقیق تری بگیرند. از سوی دیگر یک انتخابات مهم پیش رو داریم، برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات با امنیت و گستردگی بیش‌تر امروز در مقابل تحریم‌های آمریکا مهم است و طرح استیضاح وزیر کشور می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

سخنگوی دولت با اشاره به آشنایی بیژن زنگنه با بازار‌های بین المللی نفت در زمان تحریم گفت: زنگنه در خط مقدم جنگ با آمریکاست. در زمانی که جنگ، به تعبیر آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی است ما حتما وزرایی مثل وزیر نفت را برای کشورمان موثر می‌دانیم.

ربیعی تصریح کرد: دولت از تمام وزرای خود و عملکرد آنان در حوزه‌های مختلف دفاع می‌کند.

به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس جمهور مطرح نیست

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر طرح برخی اصلاح‌طلبان برای استعفای رئیس جمهور به پیشنهاد جهانگیری گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس جمهور مطرح نیست. من صمیمیتی هم با آقای جهانگیری دارم و زیاد گفت‌وگو می‌کنیم، نه همچین ایده‌ای دارند و نه این موضوع صحت دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخی می‌گویند به دلیل اعتراض که نمی‌گذارند دولت کار کند، رئیس جمهور باید استعفا دهد. برخی هم از ابتدای عمر دولت می‌گفتند دولت ۶ماه بیشتر نمی‌ماند، متاسفانه توجه نمی‌کنند در چه شرایطی هستیم. اتفاقات که افتاده و فشار‌هایی که تحمیل شده را در نظر بگیرند. یکی از مشکلات ما سخن نگفتن و اطلاع نرساندن بوده است. دولتی که در ۶ سال کارنامه خوبی از قدرت خرید و اشتغال مردم داشته باید بگوید چرا می‌خواهید عامل تحریم را نادیده بگیرد؟ ما معتقدیم این روز‌ها خواهد گذشت، همه تلاش خود را برای عبور از این روز‌ها خواهند کرد.

سفر رئیس جمهور به ژاپن ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد

ربیعی درباره سفر رئیس جمهور به ژاپن گفت: ژاپن کشور دوست ما است. حضور رئیس جمهور در جلسه کشورهای اسلامی در مالزی نیز مجالی برای ماست، حضور در توکیو می‌تواند با گفت‌وگوهای منطقه‌ای دستاوردهایی برای ما ایجاد کند. این سفر ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد، در این سفر اما دوستان ژاپنی ما ابتکار عمل هایی دارند که ما آن را بررسی می‌کنیم. هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نیست، اما حتما به رسم انسان دوستی موضوعاتی مطرح می‌شود، وزرای اقتصاد، صنعت و مسئولان بانکی حتما در این سفر حضور خواهند داشت.

او در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های مجدد شرکت‌های همکار با ایران گفت: آمریکا همه این شرکت‌ها را تحت نظر و تحت فشار قرار داده است. چون پدیده جدیدی نیست در ارتباط با اصل موضوع صحبت نمی‌کنم، وزیر خارجه آمریکا پریشب صراحتا اعتراف کرد تحریم را همانند جنگ گرفته اند. در جنگ آدم می‌کشند، گروگان می‌گیرند. همه این کار‌ها را برای به هم زدن امنیت روانی مردم، ذهنیت‌شان و تحریک‌شان انجام می‌دهند. راه ما راه گفت‌وگو با مردم است و راه تبیین شرایط برای مردم.

ربیعی اظهار کرد: آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتار‌هایی نخواهد داشت و این حداکثر فشاری است که به مردم ایران وارد می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه که به ادعای پمپو در راستای تحریک نیرو‌های عراقی توسط نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد، گفت: اگر مستنداتی داشتند حتما همان اول ارائه می‌دادند. مردم در خیابان هستند در عراق، داعش دارد دوباره قدرت می‌گیرد، در این شرایط که خود آمریکا مقصر است حمله به تاسیسات آنان عادی است. هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران هراسی است. ایران طبق اصول ثابت خود در امور کشور‌های همسایه دخالت نمی‌کند.

او تأکید کرد: در صورت عملی کردن تهدید‌ها، آمریکایی‌ها بدانند پاسخ کوبنده‌ای در یافت خواهند کرد.

ربیعی با بیان اینکه فرآیند استعفای رئیس سازمان هلال احمر طی نشده است، تصریح کرد: رئیس جمهور موضوعات مربوط به سازمان هلال احمر را به معاونت حقوقی ارجاع دادند، خانم جنیدی به زودی در این‌باره اعلام نظر می‌کند.

تمام سرنشینان سانچی فوت کرده‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که تاچه اندازه ادعای زنده بودن سرنشینان کشتی سانچی صحت دارد، گفت: شنیده ام که به محاکم آمریکایی رفتند. دی ماه ۹۶ این نفت کشی تصادف کرد و در آب‌های چین غرق شد. آنها ظرف چند ثانیه با استشمام گاز‌های سمی فوت کردند. چند پیکری هم که باقی ماند برای این بود که در آن سانحه روی کشتی بودند. صدا‌ها در جعبه سیاه ضبط شد. سه دقیقه هم بیشتر نیست. از صدای اعلام خطر کاپیتان تا یا حسین‌ها فاصله کمی است که در جعبه سیاه باقی ماند.

ربیعی با تأکید بر اینکه پاناما و چین این موضوع را بررسی کردند، گفت: گزارش اولیه درست بود. طبیعی است که بسیاری از افراد این موضوع را نخواهند پذیرفت. شواهدی که اعلام می‌کند تلفن‌هایی بود را وزارت اطلاعات بررسی کرد. چرا باید جمهوری اسلامی شهروندان خود را ببرد پنهان کند. بیشتر حرف زدن در این باره نمک پاشیدن روی زخم است. اینترنشنال و امثال آن وضعیتشان مشخص است. این رسانه‌ها مشخص است چرا این موضوع را پیگیری می‌کنند، این موضوع که سرنشینان سانچی را بردند در جزیره‌ای در چین درست نیست.

۶ میلیون نفر در طرح معیشتی ثبت نام کردند

سخنگوی دولت در توضیح طرح معیشت خانوار گفت: طرح معیشتی با طرح یارانه متفاوت است. ۶ میلیون نفر در این طرح ثبت نام کردند که بیش از ۲میلیون نفر اجازه دادند دارایی هایشان بررسی شود. قطعا بررسی می‌شود و افرادی که مشمول شوند به آنها طرح معیشتی داده خواهد شد.
ربیعی تصریح کرد: مسئله معیشت، اشتغال، حاشیه نشینی و احساس نابرابری همچنین فقدان توسعه دیرین و تحریم از جمله مشکلاتی است که باید برای سال آتی درباره آنان تحلیل ارائه داد.

سخنگوی دولت با اشاره موضوع بررسی FATF گفت: گزارشی از جلسات دور جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد با ترکیب دو کمیسیون بررسی مجدد آن آغاز شده است. آنچه مهم است این است که تصمیمیات امروز ما برای آینده کشور مهم است.

ربیعی گفت: از موافقان و مخالفان FATF خواهش می‌کنم نظرات خود را اعلام کنند. رسانه ملی این فرصت برابر را به هر دو گروه بدهد. کارشناسان مالی و بانکی معتقدند با رفتن ایران به لیست سیاه هر ایرانی به مشکل بر می‌خورد. همکاران وزارت خارجه معتقدند خروج از این لیست سیاه کار مشکلی است و برای دولت‌های آتی هم سخت است. کارشناسان امنیتی ما هم معتقدند تحفظ امنیت ملی حفظ می‌شود. چین و روسیه هم به لیست پیوستند. کارشناسان سیاسی می‌گویند نپیوستن به این لیست یک نوع خود تحریمی است. ما به نظر مجمع احترام می‌گذاریم و امیدوارم مصلحت نظام در نظر گرفته شود.

او درباره نحوه اطلاع رسانی طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: تناقضی در موضع وزیر کشور و آقای واعظی وجود ندارد، صحبت های آقای واعظی با یک شیطنت ژورنالیستی پیاده شده بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۶۶ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ماست، گفت: از این رقم ۴۴ هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی و بقیه اصل مالیات است. امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است. یکی از برنامه‌های مهم سازمان مالیات جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن مالیات‌ها است.

انتهای پیام/