معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در مدت چند ساله ای که فتنه داعش شکل گرفته ، سربازان گمنام و سیستم های اطلاعاتی ما توانستند ۵۸ تیم تروریستی را در کشور، قبل از هر گونه اقدامی دستگیر کنند.

به گزارش پایان نیوز ، ابعاد حادثه تروریستی تهران ۱۷ خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علا الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رضا سیف اللهی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بررسی شد .

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون ابعاد حادثه تروریستی تهران گفت: داعش عملا در آرمان اعلامیش با شکست مواجه شده است ، ایران یکی از هدف های داعش است این در حالی است که ایران بزرگترین مانع را برای آنها ایجاد کرد به طوری که ایران اولین شکست را به آنها وارد کرده است.

هدف تروریست ها عملیاتی نبود بلکه تبلیغاتی بود

وی با اشاره به اینکه داعش در حوزه انتحاری در سراشیبی قرار گرفته است ادامه داد: هدف تروریست ها عملیاتی نبود بلکه تبلیغاتی بود آنها می خواستند بگویند جمهوری اسلامی ایران امن نیست و مذبوحانه ترین روش را به کار گرفتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما نمایندگان به راحتی با مردم ارتباط برقرار می کنیم افزود: هدف آنها این بود که با سر و صدای تبلیغاتی کار خود را انجام دهند لذا تلاش کردند در یکی از اماکنی که مقدس است کار تروریستی انجام دهند ، داعش می خواست نشان دهد که کماکان زنده است .

این حمله در درجه اول باعث وحدت ایرانیان شد

فلاحت پیشه با بیان اینکه این حمله در درجه اول باعث وحدت بیشتر ایرانیان شد اظهار داشت: خیانت است که اگر بخواهیم موضوعی را که مربوط به امنیت ملی است را جناحی کنیم ، این افراد و این تروریسم کور را در دستور کار خود قرار دادند ، حتما در آینده باید ابزار ها و امکانات امنیتی بیشتری را اتخاذ کرد لذا با حفظ ارتباطات باید مانع از اقدامات مشابه شد.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز بعداز ظهر جلسه شورای عالی امنیت ملی به ریاست وزیر کشور برگزار شد و مروری بر این حادثه تلخ شد، تروریست ها با برنامه ریزی قبلی این کار را انجام دادند و مقادیر قابل توجهی سلاح داشتند که در مبدا ورود به ساختمان شروع به تیراندازی کردند.

هدف اصلی این افراد ساختمان اصلی مجلس بود

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این افراد ساختمان اصلی مجلس بود افزود: تروریست ها کار وحشیانه و بزدلانه ای را انجام دادند و به طرف مردم بی گناه و بی دفاع تیراندازی کردند که در نهایت این تیراندازی کور سبب شهادت ۱۲ نفر از عزیزانمان شد.

بروجردی با اشاره به حادثه تروریستی دیگر در حرم مطهر امام خمینی گفت: در این حمله هر دو مهاجم به درک واصل و یک زن ذستگیر شده است .

این افراد از برخی از مناطق ایران به داعش پیوسته بودند

رضا سیف اللهی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور با اشاره به هویت عاملان تروریستی بیان کرد: این افراد از برخی از مناطق ایران به داعش پیوسته بودند و با آنها همکاری کردند.

وی با اشاره به نقش استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در از بین رفتن داعیه داری خلافت داعش گفت: ایران خدمات نظامی ، انتظامی و امنیتی به کشورهای درخواست کننده برای کمک ارائه کرده است و این موضوع به پیکر داعش ضربات سنگینی وارد کرده است، اقدام دیگر در مرقد امام در محوطه عمومی بوده که هیچ گونه پوشش امنیتی و انتظامی ندارد

سیف اللهی با تاکید بر اینکه اقدامات تروریستی صورت گرفته به هیچ وجه ارزش عملیاتی نداشت ، گفت : اقدام مذبوحانه در محوطه عمومی حرم مطهر امام ره، علی رغم نبود هیچ گونه حفاظت و پوشش امنیتی و انتظامی مواجه با عکس العمل بسیار جدی عوامل انتظامات مستقر در این محل شد؛ ضمن آنکه هدف اصلی مهاجمان به مجلس شورای اسلامی نیز صحن علنی و نمایندگان مردم بوده است ولی از آن جا که این بخش از ساختمان مجلس از حفاظت آهنین برخوردار بوده و امکان نفوذ و اقدام وجود نداشته آن ها به ساختمان اداری مجلس و محل ملاقات های مردمی با نمایندگان رفتند که درب آن به روی همه باز است و تنها نیروی مسلح در این محل حاضر بودن که او نیز وظیفه خدمت رسانی به مردم را بر عهده داشته است.

وی با بیان اینکه مهاجمان سلاح هایشان را در ساک های همراه خود مخفی کرده بودند و از پو شش هایی هم استفاده کرده بودند که حالت مراجعات مردمی داشته باشند ، اظهار داشت: هدف آن ها مجلس بود اما به مردم بی گناه ضربه زدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: در مدت چند ساله ای که فتنه داعش شکل گرفته؛ وزارت اطلاعات، سربازان گمنام، نیروهای مسلح سپاه پاسداران و نیروی انتظامی توانسته اند ۵۸ تا ۶۰ تیم تروریستی را در کشور، قبل از هرگونه اقدامی دستگیر کنند ضمن آنکه این توفیق نتیجه همکاری اطلاعاتی ۳۶ میلیونی مردم است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در حوزه امنیتی کشور وجود ندارد گفت:  وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی هوشیارانه و جدی از فضای امنیتی و محیط امنیت ملی کشور نه تنها در داخل قلمرو جمهوری اسلامی ایران مراقبت و محافظت خواهند کرد بلکه این اقدامات را به صورت آفندی نیز متوجه بیرون مرزها کرده اند بنابراین مردم یقین داشته باشند محیط امنیتی شان کما فی سابق با اقتدار کامل تحت تاثیر این اقدامات بزدلانه قرار نخواهد گرفت.

 بروجردی نیز با بیان اینکه با توجه به حجم اعزام تیم های تروریستی به کشور طبیعی است که شاهد یکی دو مورد از این اتفاقات باشیم گفت: باید سطح هوشیاری را بالا برد اما مردم یقین داشته باشند که امنیت پایداری آن در کشور به وجود آمده تحت تاثیر این دست اتفاقات قرار نخواهد گرفت ضمن آنکه بهتر است مردم در صورت برخورد با هرگونه مورد مشکوک آن را به هنگام به دستگاه های ذیربط اطلاع رسانی کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضع عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نسبت به حوادث تروریستی امروز تهران اشاره کرد و بیان داشت: وقتی خبرنگاری نظر وی را راجع به حوادث تروریستی در تهران می پرسد وی از پاسخ دادن طفره می رود و از خبرنگار می خواهد سوال بعدی خود را مطرح کند در حالیکه عقل سیاسی حکم می کرد اگر آنها هم هرگونه نقش مستقیم و غیر مستقیم در این حوادث می داشتند این گونه موضع گیری نکنند که همه سوال کنند چه اتفاقی افتاده است که وزیر خارجه عربستان این حادثه تلخ را محکوم نمی کند.

 حوادث تروریستی تهران ارزش عملیاتی نداشت

فلاحت پیشه نیز با بیان اینکه حوادث تروریستی تهران ارزش عملیاتی نداشت خاطر نشان کرد: تروریست ها به دنبال تبلیغات بودند و هدفشان ایجاد رعب و وحشت و تضعیف مولفه های امنیت ملی ایران در عرصه بین الملل بود.

وی با بیان ابنکه این اتفاق، بیدار باشی برای همه مسئولین امنیتی کشور بود ، گفت: میزان خنثی سازی اقدامات تروریستی در ایران در طول چند سال اخیر چند ده برابر کشورهای منطقه بوده است و  دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی موفق شده اند ۹۷، ۹۸ درصد این اقدامات را افشا و از انجام آن جلوگیری کنند ولی این مسائل به دلایل امنیتی توسط مسئولین کشور طرح نمی شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پس از دست یابی به سرنخ ها و اینکه از کجا لجستیک شدند ضربات مهلکی به آن ها خواهیم زد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمین حریفان خود از مولفه های امنیت ملی اش دفاع می کند.

وی افزود: مردم در پیشبرد راهبرد امنیتی و انتظامی کشور نقش اساسی دارند؛ البته باید در یک قالب منسجم عمل کنیم تا بتوانیم عمق استراتژیک خود را حفظ کنیم.

فلاحت پیشه با اشاره به طرح تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا گفت: هیچ کشوری در طول تاریخ به اندازه ایران با مولفه های بی ثبات مواجه نبوده و همین الان هم دشمنان ما این کار را ادامه می دهند ولی از آن طرف هم خواستار آن هستند که ما از ابزارهای اساسی دفاعی خود دست برداریم.

بروجردی نیز در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه تدابیر لازم احتیاطی جهت افزایش امنیت در برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان توسط مسئولین امنیتی و انتظامی کشور در نظر گرفته شده گفت: هوشمندی در برابر توطئه های دشمن یک ضرورت عقلایی است و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در کنار بقیه نیروهای مسئول تحولات را رصد خواهد  کرد.

انتهای پیام/

.