معاون اجتماعی نیروی انتظامی، خبر دستگیری شهرام جزایری در مرز ترکیه را تایید کرد.

به گزارش پایان تیتر، سردار نوریان، معاون اجتماعی نیروی انتظامی؛ خبر دستگیری شهرام جزایری هنگام خروج از مرزهای غربی را تایید کرد.

روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی نیز در این زمیه اعلام کرد: شهرام جزایری که هنگام خروج از کشور در محموله بار عدس پنهان شده بود، حین بازرسی توسط ماموران گمرک دستگیر شد.

به گفته معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، جزایری همراه با چند نفر از تبعه افغانی قصد داشت با مخفی شدن در داخل یک کامیون به صورت قاچاقی از مرز ایران به سمت ترکیه خارج شود که توسط دستگاه ایکس ری شناسایی و دستگیر شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده مشخص شده است که شهرام جزایری در یک کانتینر حمل بار کشور ترکیه مخفی شده است که در هنگام عبور از زیر دستگاه ایکس ری مأموران گمرک متوجه وی شده اند.این در حالی است که جزایری پس از دستگیری ابتدا خود را یکی از اتباع کشور افغانستان معرفی می‌کند و می‌گوید قصد رفتن به ترکیه را داشته است.

وی بعد از بازداشت به همراه ۸۰ نفر دیگر از اتباع افغانستانی از سوی بازپرس دادسرا به طرد از کشور و بازگشت به افغانستان محکوم می‌شود.

شهرام جزایری سپس به همراه سایر اتباع بیگانه به محل نگهداری اتباع فرستاده می‌شود، اما شب هنگام زمانی که معاون هنگ مرزی در حال بازدید از بازداشت شدگان بوده است به وی شک می‌کند.

معاون اجتماعی ناجا دستگیری شهرام جزایری را تایید کرد + عکس

این مسئول هنگ مرزی به جزایری می‌گوید: شما قیافه ات آشناست و بعید است که اهل افغانستان باشی ، شهرام جزایری که به شناسایی هویتش آگاه می‌شود خود را معرفی کرده و به این ترتیب علت و انگیزه اش برای خروج از کشورش را رفتن به کانادا عنوان می‌کند.

وی به مأموران می‌گوید من به علت بدهی مالیاتی ممنوع الخروج هستم و نمی‌توانستم از کشور خارج شوم.

اطلاعات تکمیلی حکایت از آن دارد که یک مرد و زن به همراه جزایری بوده اند که به مأموران هنگ مرزی پیشنهاد اخذ رشوه یک میلیارد تومانی می‌دهند تا شهرام جزایری را آزاد کنند.

کلیپ آزادی شهرام جزایری صحت ندارد

یک منبع آگاه در گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان درباره کلیپ‌های شهرام جزایری مبنی بر اینکه در آزادی کامل به سر می‌برد و توسط گمرک ایران دستگیر نشده است، اظهار کرد: دستگیری شهرام جزایری از بین محموله عدسی در کانتینر ترانزیتی در گمرک بازرگان صحت دارد و احتمال می‌دهم کلیپ‌های پخش شده در فضای مجازی پیش از این اقدام وی تهیه و اکنون به دست اطرافیان آن منتشر شده باشد

متهم از داخل بار عدس کشف شد روابط عمومی گمرک ایران نیز اعلام کرد: مأموران گمرک بازرگان شب گذشته شهرام جزایری را از داخل یک دستگاه تریلر خروجی از کشور که حامل بار ترانزیتی بود دستگیر کردند. این تریلر ترکیه ای و حامل بار عدس بود و از مبدا ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بود از کشورمان خارج شود اما ماموران گمرک با رصد اطلاعات محموله و به کمک دستگاه‌های کنترلی ایکس ری کامیونی اقدام به اسکن محموله می کنند.

پس از اسکن محموله مشخص می شود دو نفر در داخل بار تریلر مخفی شده اند که با مشکوک شدن به محموله حاوی قاچاق انسان، مأموران گمرک اقدام به بازرسی کامل محموله کرده و موفق می شوند دو نفر را در داخل بار عدس شناسایی و به جرم قاچاق انسان و خروج غیر قانونی از کشور بازداشت کنند.

پس از بازداشت دو نفر یکی از افراد خود را به نام ف . ف و تبعه ایرانی معرفی و نفر بعدی خود را تبعه افغانستان و بنام حبیب ا… احمدی معرفی می کند اما در بازجویی های بیشتر مدارکی برای شناسایی به ماموران گمرک ارائه نمی دهد.

بنابراین گزارش؛ با توجه به اینکه فرد دوم فاقد مدارک شناسایی بوده بررسی های بیشتر انجام و متهم جهت شناسایی بیشتر به نهادهای امنیتی تحویل داده می شود که نهایتا این فرد توسط نهادهای امنیتی شناسایی و در بررسی های بعدی اعلام می شود که فرد بازداشتی شهرام جزایری است .

گمرک بازرگان در حال حاضر مجهز به دو دستگاه ایکس ری کامیونی است که یک دستگاه از این ایکس ری ها هفته گذشته به بهره برداری رسید و اولین ایکس کامیونی ساخت داخل به شمار می رود که با حمایت گمرک در داخل کشور تولید و به بهره برداری رسیده است .

بنابر این گزارش، با الکترونیکی شدن گمرک و تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های پیشرفته ایکس‌ری ، این سازمان در سال ۹۶ موفق به کشف بیش از ۵۵۰ مورد قاچاق انسان شد. همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱۱ مورد کشف قاچاق انسان توسط ماموران گمرک صورت گرفته است.

گمرک ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنیا کسب کند.

انتهای پیام/