نمکی گفت: در سه حوزه صدور مجوزها، تسهیلات بانکی و پول نفت رانت داریم و مشکل ما در دولت‌های نفتی خود دولت است.

به گزارش پایان تیتر، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران که با معرفی ١٢٠ محصول جدید دارویی کشور برگزار شد، گفت: اگر به دستاورد‌های صنعت دارو نگاه کنیم می‌بینم که از ناب‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌ها پس از انقلاب اسلامی در همه حوزه‌هاست، ما پس از انقلاب اسلامی با کاهش مرگ کودکان و مادران باردار و توسعه‌های خانه‌های بهداشتی و درمانی روبه رو بودیم و دستاوردهایی مانند پوشش واکسیناسیون کسب رتبه اول در مدیترانه داریم که افتخاری بزرگ بود.

وی افزود: در توسعه آموزش پزشکی نیز دستاورد بزرگی داشتیم و آن زمان ١۴ هزار طبیب داشتیم که نیمی از آن‌ها خارجی بودند و امروز به عنوان قطب پزشکی منطقه مطرح هستیم.

نمکی با تاکید بر اینکه صنعت دارو افتخارآفرین حوزه است، گفت: کارخانه‌های داروسازی همه در پیش از انقلاب چند ملیتی بودند و در بخش‌های آرندی داروسازی تحقیقات انجام شد و داروسازان شریف و وطن دوست ماندند و این صنعت را مدیریت کردند و با پیوستن به ژنریک ما را از واردات بسیار بی نیاز کردند.

وزیر بهداشت گفت: من به عنوان برادر کوچک شما به عنوان وزیر بهداشت پا به عرصه گذاشتم اولین جایی که باید فکری به حالش شود سازمان غذا و داروسازی است، البته از زحمات دکتر اصغری هم دفاع و هم تشکر می‌کنم و به هر دلیل تغییر در سازمان غذا و دارو را به عنوان ضرورت احساس کردم و به دکتر پیرصالحی گفتم که چنین تکلیف مهم در این حوزه دارید اول اینکه سازمان غذا و دارو را پاک کنید چرا باید صنعت گری را که می‌خواهد تولید کند باید اذیت کنیم و مشکلات بسیاری داشته باشد.

تولیدکننده حوزه سلامت را عاجز کرده‌ایم

نمکی با تاکید بر اینکه مشکل ما در دولت‌های نفتی خود دولت است، اظهار کرد: در سه حوزه صدور مجوزها، تسهیلات بانکی و پول نفت رانت داریم و اگر این‌ها را پاکیزه نکنیم تولیدکننده دچار مشکل می‌شود، صنعتگران باید جلوی ما زانو بزنند تا تولید او را جلو بیندازیم؛ در کجای دنیا از تولیدکننده ٣٠ درصد بهره می‌گیرند و در این صورت است که ما تولیدکننده را عاجز کرده‌ایم و در کجای دنیا از تولیدکننده ٣٠ درصد بهره می‌گیرند و بعد یک مشت اوراق بهادار به دستش می‌دهند تا با تنزیل ٣٠ تا ۴٠ درصد پول خود را دریافت کند که این می‌شود حکایت ملانصرالدین که تخم مرغ را یک تومان می‌خرد، رنگ می‌کند و پنج هزار می‌فروشد.

پای کسی که چوب لای چرخ مردم بگذارد، می‌شکنم

وی با بیان اینکه باید کثافت‌کاری‌ها را از این مجموعه جمع کنیم، گفت: پای کسی که چوب لای چرخ مردم بگذارد می‌شکنم و این مجموعه باید پاکیزه‌تر از چیزی که هست شود و راه را برای تولید داخل و جمع و جور کردن واردات هموار کنیم و چه خفت و بی برنامگی است که دارویی را که تولید می‌کنیم از کمپانی درپیت هندی وارد کنیم.

نمکی ادامه داد: ٩٧ درصد دارو‌های تولید داخل ۵۵٠ میلیارد ارز می‌برد و سه درصد دارو‌های وارداتی ١.٣ میلیارد دلار ارزبری دارد و بی‌توجهی و عدم حمایت، صنعت داروسازی را گرفتار سرنوشت صنعت نساجی می‌کند و به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که اگر دارویی در کشور تولید می‌شود اجازه ندارید مشابه آن را وارد کنید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما متولی سلامت مردم هستیم، ادامه داد:، اما این چه تفکری است که در حمایت از سلامت مردم سلامت صنعت را فشل می‌کنیم و باید پرسید اگر جای سه درصد دارو‌های وارداتی با ٩٧ درصد تولید داخل عوض شود، کدام منابع مملکت هزینه آن را می‌پردازد و من به دکتر پیرصالحی تاکید مردم تمام صنعتگران را دعوت و راه را با رعایت استاندارد‌ها ملی باز کنیم، آن هم از سه راه انتقال دانش فنی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و توجه به بخش‌های تحقیق و توسعه صنعت داروسازی کشور است، در عین حال هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه باید دیده شود و در این صورت داروسازان جرات تولید خواهند داشت و من تاکید کرده‌ام تا هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه به دقت دیده شود.

با هیچ شخصی از گذشته تا به حال مشکل ندارم

وزیر بهداشت تاکید کرد: من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه سودی در این بین می‌برم و باید سال آینده فهرست دارو‌های وارداتی را کم کنیم و از همین جا می‌گویم برای من فرقی نمی‌کند چه کسی از کدام شرکت دارویی تولید را انجام دهد و با هیچ شخصی هم از گذشته تا به حال مشکل ندارم.

وزیر گروه و قشری خاص نیستم

نمکی تصریح کرد: روز گذشته هم گفتم که من وزیر بهداشت مردمان ایران اعم از شیعه و سنی و کلیمی و حتی لامذهب و زندانیان هستم و وزیر گروه و قشر خاصی نیستم و اگر دیدید در مجموعه‌ای که اداره می‌کنم برای کسی کوچکترین کاری انجام می‌شود که حق او نیست، ‏آن را به من منعکس کنید و مطمئن باشید پیگیری می‌کنم. ‏

وی با تاکید بر اینکه زنجیره تامین دارو نیز باید اصلاح شود، گفت: قیمت دارویی وارداتی ‏اگر تولیدکننده داخلی آن را تولید کند، بهترین قیمت به آن تولید داخلی اختصاص پیدا می‌کند تا تولیدکننده تشویق شود. ‏

وزیر بهداشت گفت: من هیچ وقت از پاویون رفت و آمد نمی‌کنم و خرید‌های خانه را خودم انجام می‌دهم و چند روز پیش به داروخانه ‏رفتم و گفتم که دارویی می‌خواهم، داروخانه‌دار پرسید که ایرانی می‌خواهی یا خارجی؟ گفتم معلوم است که ایرانی می‌خواهم، داروخانه دار جوان گفت که یکی از آن گچ‌ها را بده به آقا تحویل بده و آن وقت بود که همه زمین و آسمان روی سر من خراب شد که چرا یک داروساز ایرانی ‏محصول داخلی را این طور خطاب می‌کند و خدا شاهد است که به جز یک قرص خارجی که مجبورم برای مادرم بخرم و نمونه داخلی ندارد اصلا داروی ‏خارجی نمی‌خرم. ‏

انجمن داروسازان باید آهنگ تخریب داروسازی را کُند کند

وی ادامه داد: همکاران داروساز هم باید کمک کنند تا تولید داخل رشد کند؛ بالاخره از ماست که بر ماست و در این راستا باید مکانیزم‌های تولید را درست کنیم و انجمن داروسازان باید آهنگ تخریب داروسازی در کشور را کُند کند و در این مسیر باید به همدیگر کمک کنیم.

وزیر بهداشت افزود: امروز زمان همدلی است و کشور به کمک همه نیاز دارد چرا که ما سالی نسبتا سخت را گذراندیم، اما اگر یکدیگر را درنیابیم و مجموعه داروسازی کشور اعم از واردات، تولید، توزیع و داروخانه را درنیابیم و در کنار هم نباشیم و یکی از این حلقه‌ها ناموزون عمل کنند، همه دچار مشکل می‌شوند.

نمکی گفت: از طرفی باید چرخه اقتصاد دارو را در حوزه پرداخت‌های بیمه‌ای در حوزه قیمت، اصلاح کنیم و آفر‌های دارویی به داروخانه‌ها جمع شود.

انتهای پیام/