سخنگوی وزارت‌بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه شعبه‌ای برای توزیع مواد مخدر نیست، گفت: معاینات لازم برای حجاج انجام می‌شود.

به گزارش  پایان نیوز؛ ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: برای مقابله با مواد مخدر راهکا‌ری مبتنی بر کاهش و حذف عرضه آن به وسیله وزارت بهداشت انجام شده و اقدامات فرهنگی و مبارزه با مواد مخدر از برنامه های خارج از این وزارتخانه‌ است، پیشگیری و درمان اعتیاد فرد معتاد به مخدر بر عهده وزارت بهداشت بوده که در سیاست‌های کلی نظام سلامت توجه جدی به آن شده است.

وی بیان کرد: طرح ترک مواد مخدر از فرد معتاد باعث کاهش آسیب به او، خانواده و حتی جامعه می‌شود و این طرح باعث شده تا فرد از ماده مخدر خطرناک و تزریقی استفاده نکند و آسیب کمتری متحمل شود، این مسئله همچنین باعث کاهش رفتارهای پرخطر، خشونت آمیز و رفتارهای خطرناک جنسی برای تأمین مواد مخدر می‌شود و فرد معتاد امید زیادی برای بازگشت به کار و اجتماع پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مراکز کاهش آسیب‌های اعتیاد در کشور را‌ه‌اندازی و بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش این مراکز با مواد دارویی مجاز در حال درمان هستند و افرادی که دوره‌های بهداشتی و درمانی را می‌گذرانند میزان شیوع بیماری‌‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت در جامعه کاهش و خانواده و اجتماع آنها حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه طرحی با نظر مشورتی کارشناسان وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در حال تصویب است، تصریح کرد: در این طرح به بیماران که درد می‌کشند مسکن داده شود و اگر کسی دردی داشته و این نوع داروها را در دسترس نداشته نباشد یا کیفیت زندگی‌اش پایین‌ می‌آید یا با مراجعه به داروهای غیرمجاز و غیرقانونی‌ و مخدر‌های خطرناک نیاز خود را برطرف می‌کند و این مواد مسکن به طور کلی به بیماران به وسیله پزشکان معتمد وزارت بهداشت تجویز می‌شود.

لابی بازی مانع اعمال مالیات بر سیگار در خرده فروشی شد

حریرچی ادامه داد: متاسفانه هنوز مالیات در کالاهای آسیب‌رسان بسیار کم بوده و هیچ توجهی در خصوص بروز بیماری‌های متفاوت به وسیله آنها نمی‌شود و وزارت بهداشت حاضر بود که مالیات را در نخ‌های سیگار بالا ببرد و هیچ پولی به خزانه این وزارتخانه‌ وارد نشود.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم اقدامات خوبی انجام شده اما متأسفانه با لابی‌هایی مالیات در خرده‌فروشی نه تنها صورت نگرفته بلکه به در کارخانه‌ها کشیده شده است و این مسئله کاملا به خاطر قاچاق سیگار غیرقابل‌ کنترل است و به نظرم باید سهم مناسبی از درآمد مالیات به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه دستورهای مفیدی از طرف شخص رییس‌ جمهور شده، افزود: افرادی از داخل یا خارج از دولت مانعی بر انجام طرح مالیات در نخ‌های سیگار و اختصاص منابعی به حوزه سلامت شده‌اند.

وی با بیان اینکه با سازمان برنامه و بودجه توافقات خوبی صورت گرفته، تصریح کرد: بر اساس طرح تحول ۱۰ درصد هدفمندی‌های یارانه‌ها باید به این طرح اختصاص پیدا می‌کرد که در سال ۹۳ مبلغ آن به میزان ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۴ چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بوده که بطور کامل اختصاص داده نشده است اما برای سال ۹۶ تسهیلات بیشتری فراهم و تو‌افقاتی صورت گرفته و در همین راستا صورت جلساتی  به امضا رسیده است.

حریرچی‌ اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت بوده و رئیس جمهور در زمان انتخاباتش‌ تأکید زیادی بر ادامه اجرای این طرح داشته و با قدرت و منابع لازم طرح تحول نظام سلامت اجرا و منابعش‌ تأمین می‌شود.

وی گفت: بر طبق توافقی که با سازمان برنامه‌ و بودجه انجام شده برخی از ردیف‌های بودجه به وسیله خود سازمان به جای ۱۰۰ درصد میزان ۱۱۰ درصد را برای طرح تحول در نظر گرفته شده و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ارقامی جایگزین هدفمندی شده است و مانند سایر وزارتخانه‌ها از هدفمندی یارانه‌ها میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد بودجه برای تأمین مالی حوزه سلامت کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است.

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حج سال ۹۶ اظهار کرد: همکاری‌های لازم میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر با طرف‌های مستقر در عربستان انجام شده و عمده کار‌هایی که قرار است انجام شود، به عهده وزارت بهداشت است و از این رو در تمام زمینه‌ها حتی بیماری‌های مسری آمادگی لازم را داریم و به حجاج عزیز توصیه می‌کنیم تا به توصیه‌های بهداشتی و درمانی کاروان ها، مراکز درمانی و بهداشتی معرفی شده از سوی سازمان هلال احمر و سازمان حج توجه ویژه داشته باشند.

دوره های آموزشی طب سنتی غیرقانونی است

وی تاکید کرد: بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی طب سنتی که با ارائه گواهینامه همراه است از نظر وزارت بهداشت کاملاً غیرقانونی است و هیچ امتیازی برای افراد ایجاد نمی‌کند و متخلفان در هر سطحی که باشند بر اساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

حریرچی با اشاره به انتخابات نظام‌پزشکی بیان کرد: هیأت نظارت و ستاد اجرایی خواستار برگزاری انتخابات به دو صورت حضوری و الکترونیکی بودند که با وجود تلاش بسیار مسئولان و در اثر بروز مشکلاتی که برای صیانت از آرای همکاران ایجاد شد، مسئولانی از جامعه پزشکان به دلیل این مشکل عذرخواهی کردند و من از ستاد‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت مجازی در شهرستان‌ها کمال تشکر را دارم.

وی ادامه داد: رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس شورای عالی نظام پزشکی درخواست داشتند که انتخابات برای مشارکت بیشتر جامعه پزشکان در یک روز دیگر تمدید شود و هیأت نظارت جلساتی را تشکیل، همه جوانب را بررسی قرار داد و با توجه به مستنداتش انجام انتخابات را قانونی و تمدید آن را میسر ندانسته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مرگ‌های ناگهانی در کشور گفت: وزارت بهداشت درباره مرگ های ناگهانی هیچ مسئولیتی ندارد و تمامی عوامل اورژانس دارای مدارک قانونی بوده، اما اینکه یک نفر در خانه به دلیل گرفتگی رگ قلب خود دچار مرگ ناگهانی شده است مقصّر وزارت بهداشت یا عوامل اورژانس نیست، ولی بطور کلی سامانه رسیدگی به شکایات وجود دارد و ما ادعای بهترین ارائه خدمات بهداشتی نداریم، اما سعی می‌کنیم که بالاترین خدمات را به مردم بدهیم و سامانه رسیدگی به شکایات را همه روزه چک می‌کنیم و به مردم پاسخ می‌دهیم.

حریرچی اظهار کرد: ارائه‌کنندگان خدمات تعرفه‌شان از میزان پایینی از نظر پزشکان برخوردار بوده، اما مردم هزینه‌های درمان را گران تلقی می‌کنند و این مسئله منحصر به کشور ایران نیست و تعرفه‌ای که در حال حاضر تعیین شده، شورای عالی بیمه و هیات دولت آن را مصوب کرده و در سیاست‌های کلی تعرفه مبتنی بر قیمت واقعی و تمام شده و مطابق با ارزش تمام شده است.

وی با بیان اینکه تعرفه ابزاری مدیریتی است، ادامه داد: تعرفه ابزاری برای اعمال سیاست‌هایی است که متولیان سلامت کشور آن را انتخاب می‌کنند و در منطقه مدیترانه شرقی که کشورمان در آن قرار دارد، سازمان بهداشت جهانی سیاست‌های متناقضی را در خصوص کشور‌های مختلف منطقه اتخاذ می‌کند بطوریکه به طور مثال تعرفه سزارین را پایین و زایمان‌های طبیعی را بالا می‌برد، اما در کشوری در همسایه ما قانونی برعکس ما را به آن‌ها ابلاغ می‌کنند تا پزشکان در راستای اعمال سیاست‌های تولیتی سازمان بهداشت جهانی عمل کنند.

وی گفت: در یک زمانی تعرفه عمل لاپاروسکوپی بالاتر از عمل‌های جراحی قلب باز قرار داشت، اما در برهه‌ای دیگر از زمان تعرفه لاپارو‌سکوپی بر طبق کتاب ارزش نسبی کالیفرنیا پایین آورده شده که این مسئله نشان‌دهنده ارزش پایین این عمل نسبت به گذشته نبوده است.

انتهای پیام/