به گزارش پایان تیتر به نقل از ساینس دیلی، گروه ارگانوئید در موسسه هوبرشت اولین مدل ارگانوئید ملتحمه انسان را تولید کرد. این ارگانوئیدها عملکرد ملتحمه واقعی انسان را تقلید می کنند، بافتی که در تولید اشک نقش دارد. محققان با استفاده از مدل جدید خود، یک نوع سلول جدید را در این بافت کشف کردند: سلول های توفت. سلول های توفت در شرایط آلرژی مانند فراوان تر می شوند و بنابراین احتمالاً در آلرژی نقش دارند. مدل ارگانوئیدی اکنون می تواند برای آزمایش داروها برای چندین بیماری موثر بر ملتحمه استفاده شود. این مطالعه در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در Cell Stem Cell منتشر خواهد شد.

چشمان ما برای محافظت از خود در برابر آسیب ها و عفونت ها اشک تولید می کنند. ملتحمه، بافتی که سفیدی چشم و داخل پلک ها را می پوشاند، تا حدی مسئول تولید این اشک است. از طریق ترشح مخاط در تولید اشک شرکت می کند. این مخاط به اشک اجازه می دهد تا به سطح چشم بچسبد و از آن در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند.

گزینه های درمانی محدود

چندین بیماری و اختلال روی ملتحمه تأثیر می گذارد، مانند بیماری خشکی چشم، سرطان، آلرژی و عفونت. در موارد شدید، اختلال در عملکرد این بافت می تواند منجر به نابینایی شود. تاکنون مدل خوبی از ملتحمه انسان وجود نداشته است که تحقیقات را در مورد عملکرد آن در بیماری و سلامت محدود کند. در نتیجه، گزینه‌های درمانی محدودی برای بیماری‌های مؤثر بر ملتحمه وجود دارد.

مدل اول

برای به دست آوردن بینش بیشتر در مورد ترکیب و عملکرد ملتحمه، گروه Organoid شروع به توسعه اولین مدل انسانی از این نوع بافت کردند. آنها از سلول های ملتحمه واقعی انسان استفاده کردند و آنها را به ساختارهای سه بعدی در یک ظرف بزرگ کردند. این ساختارهای مینیاتوری ارگانوئید نامیده می شوند و به عنوان ملتحمه واقعی انسان عمل می کنند. Marie Bannier-Hélaouet، محقق ارشد این پروژه، توضیح می دهد: «وقتی این ارگانوئیدهای فعال را داشتیم، می خواستیم بدانیم ملتحمه چگونه در تولید اشک نقش دارد. ما کشف کردیم که ملتحمه اجزای ضد میکروبی ایجاد می‌کند و بنابراین به روش‌های بیشتری به تولید اشک کمک می‌کند تا صرفاً مخاط.

آلرژی

سپس محققان شرایط ظرف را با ملتحمه مینیاتوری تغییر دادند تا آلرژی را تقلید کنند. Bannier-Hélaouët می‌گوید: «ارگانوئیدها شروع به تولید اشک‌های کاملاً متفاوت کردند: مخاط بیشتری وجود داشت اما اجزای ضد میکروبی بیشتری نیز وجود داشت. تحت این شرایط، آنها همچنین یک نوع سلول جدید در ارگانوئیدها پیدا کردند: سلول های توفت. Bannier-Hélaouët ادامه می‌دهد: «سلول‌های مشابهی در بافت‌های دیگر کشف شده‌اند، اما نه در ملتحمه انسان». سلول‌های توفت تحت شرایط آلرژی‌مانند فراوان‌تر شدند، که نشان می‌دهد در واکنش چشم به آلرژی نقش دارند.

مواد تحریک کننده

مدل ارگانوئیدی که به تازگی توسعه یافته است، در را برای تحقیق در مورد بیماری های موثر بر ملتحمه باز می کند. Bannier-Hélaouët می گوید: «ما می توانیم از مدل خود برای آزمایش داروهای آلرژی یا بیماری خشکی چشم استفاده کنیم. در درازمدت، حتی ممکن است بتوان ملتحمه‌های جایگزین را برای افراد مبتلا به سوختگی چشم، سرطان چشم یا شاید حتی اختلالات ژنتیکی ایجاد کرد. Bannier-Hélaouët نتیجه گیری می کند: «ما اکنون در حال انجام مطالعات پیش بالینی روی خرگوش ها هستیم تا ارزیابی کنیم که آیا این رویکرد امکان پذیر و مفید است یا خیر.

مترجم: بیتا جعفری

انتهای پیام/