نمایندگان مردم در خانه ملت، تأکید کردند که توجه به امنیت زائران و حفظ عزت و عظمت حجاج، پرداخت دیه جانباختگان منا و برگزاری مراسم برائت مشرکین از خواسته های جمهوری اسلامی برای اعزام حجاج به حج است.

اخیرا دولت عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد پس از پنج سال سهمیه‌ حضور حجاج از کشورهای مختلف را افزایش دهد.

پس از موضوعات مطرح شده درباره تصمیمات حکومت عربستان برای مناسک حج، حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص پاسخ نامه وزیر حج عربستان برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج گفت: پنجم اسفند امسال هیئتی از کشورمان برای بررسی و طرح شرایط حضور زائران ایرانی در مراسم حج به کشور عربستان اعزام می شود و در صورت پذیرش شرایط کشورمان و حفظ عزت زائران ایرانی، حج امسال برگزار خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر این مطلب که مقصر تعطیلی حج سال گذشته هم طرف عربستانی بود افزود: مسئولان عربستانی در انجام امور لازم برای حضور زائران ایرانی مثل مسائل کنسولی و حضور مسئولان و افراد ایرانی برای پیگیری امور حجاج طبق برنامه عمل نکردند و ما هم حج را تعطیل کردیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر بیان کرد: بنایمان بر تعطیلی حج امسال نیست و با رایزنی هایمان تلاش می کنیم شرایط برای برگزاری حجی ابرومند و شرافتمندانه برقرار شود.

حال تعدادی از نمایندگان مجلس به تشریح محورهای و الزامات مورد بررسی در نشست آتی ایران و عربستان پرداخته اند.

ایران زیر بار توقف مراسم برائت از مشرکین نمی رود/ضعف پیگیری حادثه‌منا‌ازجانب‌وزارت‌خارجه

فرهاد فلاحتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای سفر هیأت مذاکره ایران به عربستان جهت مذاکره درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج، گفت: قطعا برای مناسک حج و حضور زائران ایرانی باید ملاحظات زیادی انجام شود، زیرا یکی از دلایلی که ما امسال در حج شرکت نداشتیم، عدم تأمین امنیت حجاج کشورمان در این مناسک از سوی مقامات سعودی بود.

فرهاد فلاحتی

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصل برگزاری حج در نظام جمهوری اسلامی از لحاظ فقهی و اخلاقی، مورد تأکید است و در طول سالیان گذشته نیز مقامات ایرانی بر برگزاری مناسک حج به صورت باشکوه تأکید داشتند. حال همیشه سعودی ها محدودیت هایی را برای حضور حجاج ایرانی ایجاد کرده اند، دولت عربستان در طول سالیان متمادی هم تعداد حجاج ایرانی را کاهش داده و هم برخوردارهای ناشایست و عدم تأمین امنیت جانی حجاج را صورت داده است.

وی ادامه داد: مجموع این عوامل موجب شد که ما شرایطی را برای حضور حجاج کشورمان در مناسک حج اعلام کنیم، تا اگر این مسائل محقق نشد و جان حجاج کشورمان در مناسک حج مورد حفاظت قرار نگرفت، روند اعزام حجاج متوقف شود.

فلاحتی افزود: البته یکسری مسائل دیگر نیز در متوقف شدن روند اعزام حجاج به عربستان تأثیرگذار بود که مخالف جدی عربستان با برگزاری مراسم برائت از مشرکین یکی از موضوعات مهم این حوزه بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در شرایط کنونی این سوال در میان مردم ما مطرح است که دولت و دستگاه دیپلماسی چه اقدامات حقوقی را برای پیگیری حقوق جانباختگان منا صورت داده است، که متأسفانه تاکنون جوابی شنیده نشده است.

وی افزود: به طور حتم اگر حضور ایران در مذاکرات آتی با مقامات عربستان، با قدرت و صلابت نباشد، نخست نتیجه ای نخواهد داشت و بعد از آن مجبور خواهیم شد که از بسیاری از مسائل و خواسته های مهم و انقلابی خودمان دست بکشیم تا یک زیارت معمولی صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شرط حضور حجاج ایرانی در مناسک حج را برگزاری مراسم برائت از مشرکین دانست و گفت: همچنین توجه به امنیت زائران مناسک حج و حفظ عزت و عظمت حجاج نیز یکی دیگر از خواسته های جمهوری اسلامی است، حال اگر نشست های آتی ایران و عربستان موجب تحقق این موضوعات شود، مورد حمایت و تأکید خواهد بود.

عقب نشینی معنادار عربستان از مواضع ضدحجاج ایرانی/دیه، امنیت و احترام حجاج؛ خواسته ایران در مناسک حج

محمدابراهیم رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای سفر هیأت مذاکره ایران به عربستان جهت مذاکره درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج، گفت: مناسک حج یک فریضه الهی است که مسئولان کشورمان باید برای حضور حجاج کشورمان در این مناسک، تمام تلاش خود را انجام دهند تا موانع موجود در این حوزه رفع شود، حال باید دید که سعودی ها چقدر در این رابطه قوه عاقله داشته و زمینه حضور حجاج ایرانی را فراهم می کنند.

ابراهیم رضایی

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه سعودی ها در چند سال اخیر نتوانستند که حق میزبانی را در برگزاری مناسک حج به خوبی ادا کنند و سال گذشته نیز مانع از حضور حجاج ایرانی در مناسک حج شدند.

رضایی افزود: محروم کردن حجاج از مناسک حج از سوی مقامات عربستانی مغایر با شرع و قوانین اسلام است و آن ها باید از هر ابزاری برای گسترش این مناسک استفاده کنند، حال با گذشت یک سال از مواضع و اقدامات سعودی علیه جمهوری اسلامی در موضوع حج، به نظر می رسد که مقامات این کشور نسبت به اظهارات و مواضعشان عقب نشینی معناداری را صورت داده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام اینکه جمهوری اسلامی به هیچ وجه پیگیری موضوع دیه حجاج کشورمان در حادثه منا را متوقف نمی کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی حق الناس و دیه تمام حجاج از جمله حجاج ایرانی که در حادثه منا فوت کردند، بر گردن مقامات سعودی است و مقامات کشورمان نسبت به پرداخت دیه حجاج کوتاه نمی آیند.

وی افزود: دست اندرکاران مناسک حج بایدبدانند که امنیت و احترام حجاج دو موضوع جدانشدنی با این مناسک است و اگر این مسائل تأمین نشود، نمی توان به برگزاری باشکوه این مناسک با تمام حجاج کشورها امید داشت.

ارائه خدمات کنسولی به حجاج در کشور ثالث برای ایران قابل پذیرش نیست/سعودی ها باید درباره تأمین جانی و حیثیتی حجاج تعهد دهند

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای سفر هیأت مذاکره ایران به عربستان جهت مذاکره درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج، گفت: حج یک فریضه الهی در دین مبین اسلام محسوب می شود و جمهوری اسلامی نیز به هیچ وجه از این مسئله صرف نظر نکرده و لاجرم باید در جهت رفع موانع و مشکلات اقدام کند، که مذاکره آتی ایران و عربستان در این راستا تعبیر می شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر رفتار و اقدامات سعودی ها با حجاج ایرانی در چند سال اخیر، به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و دولت سعودی باید برای این اقدامات به ویژه جانباختن حجاج ایرانی در حادثه منا عذرخواهی کرده و دیه آن ها را به خانوادهایشان پرداخت کند.

وی گفت: سعودی ها همچنین باید تعهدی را درباره تأمین جانی و حیثیتی حجاج ایران در مناسک حج بدهند و در این حوزه جمهوری اسلامی مصمم  جدی است، از این رو ما با تأکید بر اانسجام و وحدت در جهان اسلام مذاکرات آتی را دنبال خواهیم کرد.

رحیمی جهان آبادی افزود: یکی از مهمترین مسائل برای حضور حجاج ایران در مناسک حج، ارائه خدمات کنسولی در ایران است، در سال گذشته سعودی ها اعلام کردند که حجاج ایرانی برای انجام مراحل قانونی باید از طریق کشور ثالث اقدام کنند، اما به طور حتم این مسئله به هیچ وجه برای جمهوری اسلامی قابل پذیرش نیست و قطعا باید خدمات کنسولی در ایران ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته به نظر من اقدام برخی افراد در حمله به سفارت عربستان، کار درستی نبود، حال به نظر من دستگاه دیپلماسی باید زمینه را برای بازگشایی سفارتخانه عربستان و ارائه خدمات کنسولی به زائران فراهم کند، از این رو دریافت خدمات کنسولی در کشوری دیگر، در شأن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نیست./

پایان پیام