رییس سازمان غذا و دارو گفت: گردهمایی دو روزه معاونین غذا و داری کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش پایان نیوز، رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در گردهمایی ۲ روزه معاونان غذاوداروی کشور که در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تاکید بر چالش جدی چرخه تامین دارو درکشور و کم توجهی نسبت به سهم دارو در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه ها گفت: بدهی های سنگین در حوزه دارو به شرکت های توزیع کننده به   ۴ هزار میلیارد تومان رسیده، وضعیتی که اگر هرچه سریعتر بواسطه دریافت همه مطالبات حوزه دارو از دانشگاه ها حل نشود، این بدهی سنگین عملا زنجیره تامین دارو را با چالش بسیار جدی مواجه می کند.

وی با بیان اینکه معاونان غذا و دارو سریعا برای دریافت مطالبات این حوزه به عنوان سهم دارویی از دانشگاه های علوم پزشکی به طور جدی اقدام کنند، تاکید کرد: نباید به هیچ عنوان سهم دارو در دانشگاه ها نادیده گرفته شود زیرا موضوع تنها پرداخت بدهی ها به شرکت های توزیع نیست بلکه ادامه این روند، عرصه تامین دارو و دسترسی به موقع مردم به دارو را می‌تواند با مشکلات جدی مواجه کند.
دیناروند تصریح کرد: کمبودهای دارویی، درمان ندارد و باید از بروز چنین شرایطی پیشگیری کرد و دانشگاه ها نباید به هر دلیلی در این زمینه وقت کشی کنند و معاونان غذا و دارو هرچه زودتر به ما اطلاع دهد تا سریعا این وضعیت پیگیری شود.
رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: معاونان غذا و دارو به هیچ عنوان نباید اجازه دهند که سهم دارو در دانشگاهها نادیده گرفته شود که برخی ها در امور پشتیبانی از این اعتبارات استفاده می کنند، درحالیکه حوزه دارویی باید با مشکلات دیرکرد مطالباتش به عنوان سهم دارویی، بدهی های میلیاردی به شرکت های توزیع و تامین به موقع دارو برای بیماران با کمبود های مالی مواجه شوند.
۳۲ قلم دارو کم داریم
وی درخصوص آخرین وضعیت کمبودهای اقلام دارویی در کشور با اشاره به کمبود ۳۲ قلم دارو در سال جاری افزود: در حوزه دارویی کارها و اقدامات زیادی شده ولی بحث دسترسی به موقع مردم به دارو  همچنان چالش اصلی نظام سلامت است و طبق آخرین شاخص های آماری سال گذشته کمبود ۶ای دارویی مان ۲۹ قلم بود که امسال به دلایلی این کمبودبه ۳ قلم افزایش یافته است.
انتهای پیام/