رئیس جمهور گفت: برجام مثل یک ابر است که می بارد و سرزمین ما را پر آب می کند. اگر باران رحمت برجام نبود آب سنگین صادر نمی شد.

به گزارش  پایان نیوز ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از چند دستاور هسته‌ای که به مناسبت یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: همواره ۲۰ فروردین روزهای خوشحال‌کننده‌ای است چرا که جوانان پر تلاش کشورمان با مدیریت انقلابی و جهادی، گام‌هایی در راستای فناوری هسته‌ای برداشته‌اند، اما امسال با حرکتی عظیم مواجه شدیم و ۴۲ پروژه در طول سال ۹۵ به ثمر نشست.

رئیس جمهور افزود: انرژی هسته ای در بخش‌های مختلف زندگی ما بروز و ظهور دارد از پمپی که در نیروگاه بوشهر استفاده می‌شود تا سانتریفیوژی که برای صنعت نفت کاربرد دارد از دستاوردهای فناوری هسته‌ای کشورمان شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: پروژه‌هایی که در استان یزد به افتتاح رسید می‌تواند سنگ‌های پرعیار را از کم عیار جدا کند، همچنین پروژه‌های استان البرز هم می‌تواند رادیو داروهای لازم را تولید کند، البته سیستم شتاب دهنده که در استان قزوین به بهره‌برداری رسید در علوم مختلف کاربرد دارد؛ همه این مسائل نشان دهنده ان است که فناوری هسته‌ای ضرورتی برای کشورمان است.
رئیس قوه مجریه با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری همواره به فناوری هسته‌ای تاکید دارند خاطرنشان کرد: بیانات مقام معظم رهبری در زمینه فناوری هسته‌ای بسیار درست و حائز اهمیت است از سوی دیگر ملت ایران نیز در طول سال‌‌ها با فریاد و عمل خود اعلام کردند “انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است”.
روحانی گفت: شعار مردم ایران در خصوص انرژی هسته‌ای آرمان درستی بود که همواره آن را دنبال می‌کردند. این شعار در خیابان توسط هنرمندان دیپلماسی به لوزان، ژنو، وین و نیویورک منتقل شد البته این هنرمندی بزرگی است که شعار و خواست مردم در خیابان به لایحه‌ای بین‌المللی با ابعاد دقیق، فنی، دیپلماسی و حقوقی تبدیل شود.
رئیس جمهور با اشاره به شعار مردم مبنی بر انرژی هسته ای حق مسلم ما است خاطرنشان کرد: اعلام این شعار از سوی یک ملت بسیار حائز اهمیت است، اما در کنار حضور، سخن و خواست مردم، متخصصین از لحاظ فنی باید این آرمان‌ها را به عمل بنشانند.
وی با بیان اینکه روزهای پرفراز و نشیبی در صنعت هسته‌ای کشورمان گذشت، اظهار داشت: نخستین باری که از فناوری‌های هسته‌ای بازدید و ساعت‌ها با کارشناسان این حوزه گفتگو می‌کردم مربوط به سال ۶۱ است همچنین برای اولین بار در سال ۶۶ با آیت‌الله هاشمی تصمیم گرفتیم غنی‌سازی در ایران را شروع کنیم.
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه نخستین بار در سال ۶۷ سانتریفیوژ‌هایی فناوری هسته ای به کشورمان وارد شد تصریح کرد: در سال ۸۱ احساس کردیم می‌توانیم با تلاش‌های جوانان کشورمان به غنی‌سازی اورانیوم بپردازیم اما دنیا می‌خواست به بهانه‌های واهی مختلف استفاده از فناوری هسته‌ای را از کشورمان سلب کند.
روحانی تاکید کرد: برخی کشورها قصد داشتند پرونده کشورمان را به واسطه انجام فعالیت‌های هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل منتقل کنند؛ اما تلاش دولت و متخصصین در سال ۸۲ باعث شد این پرونده از وین به نیویورک ارسال نشود.
رئیس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و توانستیم در برابر قدرت های جهانی مقاومت کنیم. می‌توان گفت سال ۸۲ اولین پیروزی ایران دربرابر آمریکا و کشورهای قدرتمند بود که سدی مستحکم میان وین و نیویورک ساخت و اجازه نداد پرونده هسته‌ای کشورمان به نیویورک و سازمان ملل منتقل شود.
وی اظهار داشت: در سال ۸۲ جوانان کشورمان UFC اصفهان را به ثمر نشاندند و در فروردین سال ۸۳ این دستاورد به افتتاح و بهره‌برداری رسید در پاییز همان سال هم به طور کامل به UF4 و UF6 دست یافتیم.
رئیس قوه مجریه افزود: سازمان انرژی اتمی کمیته‌ای به نام MNA تشکیل داد و با جمع‌آوری ۱۸ کشور در این کمیته قصد داشت ایران را از فناوری هسته‌ای محروم کند، رئیس جمهور وقت آمریکا هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد به هیچ عنوان کشوری که در حوزه هسته‌ای تخلفی مرتکب شده نمی‌تواند در این کمیته عضویت داشته باشد.
روحانی ادامه داد: خوشبختانه ایران به عضویت کمیته MNA درآمد این موضوع یکی از پیروزی‌های کشورمان است بر اساس یکی از گزارش های این کمیته، ایران یکی از کشورهای دارنده فناوری غنی‌سازی شناخته و توطئه‌های دشمنان خنثی شد.
رئیس جمهور تاکید کرد: MNA صراحتا در گزارشی اعلام کرد تنها چند کشور با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به غنی‌سازی می‌کنند و کشورهای ژاپن، آژانتین، آلمان، برزیل و ایران در این گروه قرار دارند، اما کشورهایی همچون فرانسه، روسیه، امریکا، هند و پاکستان بدون نظارت آژانس اقدام به غنی‌سازی می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: آنچه که امروز در قزوین و البرز و یزد دیده شد نتیجه تلاش‌های جوانان کشورمان و زحمات دو سال اخیر سازمان انرژی اتمی است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برخی تصور می‌کنند فناوری هسته‌ای ایران و خون شهدا را فروختیم و در قبال آن زنجیره تحریم را شکسته‌ایم به هر حال با بیان ساده اعلام کردیم پیشبرد اهداف هسته‌ای در کشورمان نتیجه تلاش بزرگ‌مردان ایران است و آنها با بصیرت و آگاهی مسیر پیش روی خود را می‌پیمایند.
روحانی گفت: برخی دلواپس می‌شدند اما ما در این مسئله مقصر نبودیم، دلواپسان که نگران غنی‌سازی، تاسیسات هسته‌ای از جمله فردو و نظنز بودند، تصور می‌کردند حتی راکتور تهران قادر به تولید سوخت نخواهد بود و از تولیدات آب سنگین چیزی عاید کشورمان نمی‌شود، خوشبختانه شاهدیم مسیر پیشرو مسیری درست بوده و بهترین و کم هزینه‌ترین راه را برای تثبیت حقوق هسته‌ای کشور انتخاب کرده‌ایم.
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: خوشبختانه شاهدیم که گاز UF6 به ماشین IR8 تزریق شده و این ماشین فعالیت خود را آغاز کرده استt این تلاش‌ها و کوشش‌ها نشان داد حقوق ملت ایران از کف خیابان به لوزان، ژنو و وین و از انجا به سازمان ملل منتقل شد.
وی با بیان اینکه ایستادگی و مقاومتی ایران اهداف فعالیت‌های هسته‌ای در کشورمان را محقق کرد افزود: با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و هنرمندی دیپلمات‌های کشورمان و زحمات اندیشمندان هسته‌ای توانستیم حقوق ملت ایران را تثبیت کنیم.
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: برجام همچون ابری است که اگر قصد بارش داشته باشد درخت‌ها، جنگل‌ها و مراتع  آن را وادار به بارش باران می‌کنند، لذا اگر گل، سبزه یا درختی وجود نداشته باشد ابر قادر به بارش نخواهد بود، خوشبختانه همگان وارد صحنه شدند و از ابر برجام استفاده کردند.
روحانی ادامه داد: برخی معتقدند صدای رعد و برق ابر برجام را نشنیدند شاید این موضوع مربوط به امر دیگری است اما باید بدانیم حتی اگر صدای رعد و برقی شنیده نشود باران این ابر قابل رویت است.
رئیس قوه مجریه گفت: امروز باران برجام بر مردم نازل شده و بسیاری از پروژه‌هایی که امروز به افتتاح و بهره‌برداری رسید حاصل توافق برجام است؛ برخی پروژه‌ها با همکاری شرکت‌های خارجی به ثمر نشست و این یعنی باران برجام.
وی متذکر شد: آنچه در فناوری هسته‌ای تولید می‌شود در بازار تجاری عرضه می‌کنیم و تجاری‌شدن صنعت هسته ای مربوط به باران رحمت برجام است، اگر این باران رحمت نبود آب سنگین در کشورمان به تولید نمی‌رسید.
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اولین محموله آب سنگین ایران به کشورهای آمریکا و روسیه دو قدرت جهانی فروخته شد؛ امروز می‌توانیم کیک زرد را به کشورمان وارد کنیم مسئله‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال گذشته با مشکل مواجه بود و نمی‌توانستیم در طول سال‌های گذشته کیک زرد وارد کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۶۰ کیک زرد وارد کشور شد تصریح کرد: این موضوع بدان معنا است که در بازار جهانی وارد معاملات صنعت هسته ای شدیم و در زمینه‌های مختلف این صنعت اقدام به خرید و فروش می‌کنیم به طوری که رادیو داروهای تولید شده کشورمان به ده‌ها کشور دنیا صادر می‌شود.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اگر همگان در کنار یکدیگر اختلافات موجود را کنار بگذارند می‌توانیم کشورمان را به خوبی اداره کنیم؛ با حفظ وحدت و انسجام توانستیم در برابر تحریم و فشارهای وارد شده مقاومت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه دنیای امروز دنیای قانون نیست اظهار داشت: اگر استانداردهای دو گانه وجود نداشت، قانون بین‌الملل مخصوص ضعفا نبود و همگان از قوانین تبعیت می‌کردند مشکلی وجود نداشت؛ چطور در دنیای امروز بدون تشکیل شورای امنیت سازمان ملل و بدون مصوبه کنگره آمریکا، رئیس جمهور آمریکا، کشوری مستقل در منطقه حساس خاورمیانه را مورد هدف موشک قرار می‌دهد؟
رئیس قوه مجریه گفت: آیا کسی رهبری دنیا را به آمریکا واگذار کرده و این کشور را به عنوان پلیس جهانی می‌شناسد و آیا رئیس جمهور آمریکا دادستان محکمه بین‌المللی است که به کشوری مستقل همچون سوریه تجاوز می‌کند متاسفانه باید گفت دنیای امروز دنیای قانون و مقررات نیست.
روحانی افزود: متاسفانه برخی کشورهای منطقه آمریکا را به واسطه تجاوز انجام شده تشویق می‌کنند و برای او کف می‌زنند. آنها نباید عجله کنند زیرا روزی نوبت آنها خواهد رسید، به هر حال نباید ظلم و تجاوز مورد تشویق قرار داد.
رئیس قوه مجریه بیان داشت: امروز باید بیش از گذشته وحدت و اتحاد را حفظ کرد و در سایه انتخابات پیشرو قدرت خود را به جهانیان نشان دهیم، نباید رو در روی یکدیگر بایستیم چرا که دارای هدفی واحد هستیم و هدف همه ما در انتخابات تبلور مردمسالاری دینی است و قصد داریم جمهوریت را به منصه ظهور برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: قصد داریم اسلام و اخلاق اسلامی را نمایش دهیم و نباید شاهد انتخاباتی همچون انتخابات آمریکا در کشورمان باشیم چرا که ایران سرزمین اسلام، پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین علی (ع) است.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: رقابت آزاد دواطلبان و رعایت قانون با حضور حداکثری مردم قابل قبول و آرزوی همه ما است، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید مر قانون را در انتخابات رعایت کرد لذا اگر افتخاراتی حاصل شود در سایه وحدت، انسجام و اخلاق اسلامی خواهد بود.
روحانی اضافه کرد: باید در سایه وحدت و انسجام انتخابات را با مشارکت حداکثری مردم برگزار کنیم و بار دیگر اخلاق، درک سیاسی و انسجام ملت ایران را به جهانیان نشان دهیم و در همه زمینه‌ها داوطلب ایثار و فداکاری باشیم.
انتهای پیام/